Міцна дружба та плідна співпраця кафедри педагогіки і педагогічної майстерності в особі доцента Світлани Ізбаш з Мелітопольською загальноосвітньої школою №15 в особі директора Наталії Коваль у питаннях впровадження медіаграмотності продовжується вже другий рік. І цього разу Наталя Володимирівна гостинно запросила до своєї школи провести тренінг з медіаграмотності для учнів 9-их класів.  Темою тренінгу обрано: «Будь медіаграмотним – скажи STOP маніпуляціям і пропаганді у мас-медіа!».

Завдяки участі доцента Світлани Ізбаш у проекті з підготовки тренерів з медіаграмотності від Академії Української преси (м. Київ), за останні два роки вдалося започаткувати в МДПУ імені Богдана Хмельницького сертифікатну освітню програму «Медіаосвіта, медіаграмотність та медіабезпека», випускниками якої стали студенти природничо-географічного факультету спеціальностей «Історія», «Географія», «Фізична культура». З числа студентів,  які пройшли навчання та особливо захопилися темою медіаграмотності, було створено волонтерську групу для проведення тренінгів у школах м. Мелітополя. 25 січня 2019 року студенти організованою командою відвідали школу №15 для участі у тренінгу з формування компетентності медіаграмотності в учнів 9-их класів. Завданням студентів було допомагати учням працювати у групах, підтримувати їхню ініціативу та керувати роботою в онлайн дошці Padlet.

Під час проведення гри на знайомство, діти представили свої найкращі якості та захоплення. Учні у школі №15 достатньо обізнані, ерудовані, активні, які полюбляють читати художню літературу, полюбляють історію, прагнуть добре вчитися, грають у футбол та займаються танцями.

Тренінг складався з трьох модулів. У першому модулі 1 «Медіаосвіта та медіаграмотність» учні познайомились з поняттям «медіаграмотність» та назвали відомі види медіа з яких вони отримують інформацію. Серед найпопулярніших медіа, якими користуються майже всі учні, було названо соціальну мережу Instagram. Виконуючи вправу «Моє медіаполе» учні повідомили, що багато часу витрачають на соціальні мережі, при чому на питання: «Чи отримуєте Ви користь від тієї інформації, яка надходить із соціальних мереж?», учні відповіли, що мало користі отримують, адже більшість часу витрачають на спостереження за чужим життям у соціальних мережах та просто гортають стрічку новин. Учні зрозуміли, що інформація у соціальних мережах не завжди корисна та важко розпізнати наскільки можна довіряти відповідям на питання, які учні шукають у соціальних мережах. Діти переконалися в тому, що ми всі залучені в інформаційне поле, що інформації багато і не можна охопити все й одразу, тому запам’ятовуються яскраві короткі тексти та простий зміст. У споживачів інформації формується кліпове мислення, а найефективнішим засобом боротьби з кліповим мисленням є розвиток критичного мислення через метод парадоксів та читання художньої літератури.

Як і у попередніх тренінгах з великим задоволенням сприймається учасниками гра-енерджайзер «Австралійський дощ», яка спрямована на створення сприятливого психологічного клімату в групі та відпочинок через розрядку в дії.

У модулі 2 «Інформування та вплив» та у грі «Білий шум» учні зрозуміли, що ми живемо у світі багатобічних комунікацій, великої кількості джерел інформації, які постійно здійснюють свій вплив на розум, тому цілісна інформація, коли подається одночасно, сприймається хаотично, а знайома інформація не впізнається.

Вправа «Намалюй тактильно» показала, що всі команди правильно передали форму, але деталі було втрачено. Учні не змогли точно передати інформацію, тому що підлаштовувались під відомий образ, який їм був зрозумілий, а не спрямовували свої зусилля для того, щоб точно передати малюнок. Ці дві вправи довели учасникам, що інформація яка подається одночасно і хаотично не сприймається та передати інформацію не підлаштовуючись під свої почуття та відомий образ дуже складно.

У вправі «Асоціативне поле» учні підбирали асоціації до слів «інформування» і «пропаганда». Всі відповіді було розміщено на онлайн дошці Padlet, що було зручно для демонстрування загальних результатів групи. Учні назвали тільки одне слово «газета», яке можна було розташувати на межі. Інші слова мали однозначний зміст.

На слайдах запропоновано визначення понять «інформування» і «пропаганда», після чого наведено приклад інформаційного повідомлення у спокійному неемоційному вигляді та приклад повідомлення пропагандистського впливового характеру для того, щоб учні зрозуміли різницю і усвідомили, що пропаганда викликає емоції, підштовхує до дії та завжди ґрунтується на вірі!

Для того, щоб потренуватися відрізняти інформацію і пропаганду, учням запропоновано назвати один факт і одне судження про свого товариша. Судження було називати легше, ніж факт! Учні переконалися в тому, що значна кількість інформації є нашими власними судженнями, а не фактами.

Для закріплення отриманих знань, запропоновано створити пропагандистський плакат. Учні завзято долучилися до створення плакату і вигадували дуже влучні тези, твердження та слогани, щоб вплинути на уявного споживача інформації.

Модуль завершився створенням інформаційної павутинки, після чого учням надано рекомендації стосовно того, на що звертати увагу у медіаповідомленнях, які зустрічаються в мережі Інтернет.

Модуль 3 «Функціонування мас-медіа. Об’єктивність медіа» учні діналися наскільки точно можна зрозуміти інформацію, яка сприймається тільки одним органом чуття – слуховим. Практична вправа «Сніжинка» показала, що у всіх учнів вийшли різні сніжинки, що свідчить про те, що кожен сприймає інформацію по-своєму, так само і медіа не презентують реальність, а лише репрезентують її.

Під час рефлексивної гри «Королева» учні працювали у трьох групах та запропонували від кожної групи колективне вирішення проблеми. Було зафіксовано, що в кожній групі своя правда і своя мораль. За допомогою даної гри, учасники дійшли висновку, що ми суб’єктивні тому, що керуємося власними уявленнями про мораль, різними установками та стереотипами. Так само і ЗМІ висвітлюють той або інший конфлікт з позиції редакційної політики свого каналу або суб’єктивної думки журналіста.

Тренінг завершився рефлексією вражень та аналізом отриманих знань.

Всім учням було вручено сертифікати учасників тренінгу.

Велика вдячність директору Мелітопольської загальноосвітньої школи №15 Коваль Наталії Володимирівні за сприяння розвитку медіакомпетентності в учнів своєї школи та активну підтримку медіаосвітніх проектів!

Прес реліз підготувала С.С. Ізбаш

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *