5 лютого 2019 року до Дня безпечного інтернету доцентом кафедри педагогіки і педагогічної майстерності Світланою Ізбаш проведено тренінг з медіаграмотності та інформаційної безпеки в інтернеті для учнів 9-11 класів Вознесенської гімназії «Орієнтир» Мелітопольської районної ради. У рамках співпраці гімназії з МДПУ імені Богдана Хмельницького та розуміючи необхідність підвищення знань учнів з інформаційної безпеки учнів в інтернеті, директор школи Віра Стреліна та заступника директора Юлія Бойко надіслали лист-запрошення до керівництва університету з метою сприяння в організації та проведенні тренінгу з медіаграмотності для учнів своєї школи.

Для проведення тренінгу Світланою Ізбаш було розроблено нову програму, яка включала завдання на формування знань і умінь безпечного користування інтернетом. Після вступної частини за правилами тренінгу, учням запропоновано розподілити види мас-медіа за хмаринками (традиційні і нові), які розмістилися на крапельках. Учні об’єдналися у групи, кожна група отримала набір карток з видами медіа: відео, інтернет, газети, ТБ, ай-поди, мобільні телефони, фільми, книги, радіо. Учні із задоволенням розподіляли медіа за видами. Цікавим виявилося те, що такі види медіа як мобільні телефони та біл-борди не були віднесені учнями до традиційної хмаринки. З учнями проведено опитування, якими медіа вони користуються і відповідь не була несподіваною, адже усі учні користають інтернетом як основним джерелом інформації. Завдання проаналізувати «Моє медіаполе», змусила учнів замислитись, співвідносячи кількість проведеного часу в інтернеті з кількістю отриманої з інтернету корисної інформації. Виявилося, що більшість часу учні проводять в інтернеті не отримуючи від цього користі. Далі поговорили про те, що для учнів означає бути медіаграмотним та дійшли висновку, що це уміння правильно аналізувати медіатексти, використовувати отриману інформацію, створювати та передавати повідомлення, а також дотримуватися правил безпечної поведінки в інтернеті.

Учні взяли участь у грі «Власники медіа» і правильно вказали майже всіх власників крупних медіаканалів в Україні. Разом зробили висновок, що медіа в Україні існують з метою впливу! Всі ми повинні бути журналістами, щоб дізнатися як працюють медіа з середини. Ці знання стосуються кожного, тому що ми живемо в інформаційному полі не залежно від того, хочемо ми цього чи ні, медіа впливають на нас всюди.

Діти долучились до створення mind map у середовищі онлайн дошки Padlet з визначення основних інтернет небезпек, причому група 1 визначала небезпеки, які несуть електронна пошта, веб-камери, месенджери, блоги; група 2 – чим можуть бути небезпечні інтернетсайти, інтернетігри, мобільні телефони, соціальні мережі. Серед основних небезпек було названо віруси, спам, хакери, ігрова залежність, небезпека віртуального спілкування, неконтрольовані покупки.

Прикрасою тренінгу стала інформаційна павутинка, яку учні створили власноруч. Вона символізувала мережу інтернет, де учні не можуть бути захищена на 100% від неправдивої інформації та інших небезпек. Разом з дітьми дійшли висновку, що у реальному житті можна визначити автора повідомлення і переконатися особисто у достовірності сказаних ним слів, а в інтернеті високий ступінь анонімності і ми не можемо бути впевнені у правдивості інформації.

Соціальні мережі можуть негативно впливати на фізичний стан людини, моральне та психологічне самопочуття. Учням запропоновано взяти участь у брейнстормінгу «Разом знайдемо вихід!» та згенерувати ідеї-відповіді на 4 запитання: Яка найбільша загроза соціальних мереж? Які проблеми може спричинити зловживання соцмережами? Чи переможе залежність видалення екаунту з соцмереж? Які альтернативи соціальних мереж? Учні працювали у трьох групах і кожна група представила свої унікальні ідеї. Підводячи підсумки брейнстормінгу, дійшли висновку, що довге користування гаджетами може стати причиною погіршення якості зору, призводить до розвитку перфекціонізму як негативної якості характеру, провокує зниження самооцінки та надмірну критику своєї зовнішності, перетворює прокрастинацію (відкладання справ на потім) на рису характеру, робить нас конформістами та людина відчутно втрачає здатність швидко приймати рішення та оцінювати ситуацію.

До уваги учнів запропоновано письмово відповісти на кілька запитань, щоб дізнатися наскільки їм загрожує інтернет-залежність. Опитування не передбачало оголошення результатів. Кожен учень зробив висновки індивідуально.

Друга частина тренінгу присвячена практичним вправам, які продемонстрували учням механізми впливу основних небезпек в інтернеті. Спочатку представлено характеристику основних небезпек, серед яких: кібербулінг, ненадійна інформація, небажаний контент, виманювання інформації, віруси, кібергрумінг, фейки, маніпуляції, пропаганди, викривлення інформації, суб’єктивні думки та судження. А потім діти поглибилися у практичну роботу. Вправа «На що схоже?» підштовхувала учасників до розвитку критичного мислення та пошуку слів-асоціацій до запропонованого тренером першого слова. Ця вправа продемонструвала учасникам як працює механізм викривлення інформації, коли поширюються думки, чутки і втрачається першочерговий зміст інформації. Особливо це стосується достовірності інформації в інтернеті.

З великим захопленням діти взяли участь у груповій роботі «Намалюй тварину». Вправа спрямована на дотримання правил під час спілкування у соціальних мережах та обміну миттєвими повідомленнями і показала учням, що мас-медіа передають суб’єктивні думки, судження і це не означає достовірність інформації. Учасники працювали у трьох групах, кожна група складала текст-інструкцію для групи-суперника та описувала порядок дій для того, щоб інша команда змогла за запропонованою інструкцією точно повторити те саме зображення. У процесі гри учасники дійшли висновку, що неможливо отримати однакові малюнки, бо кожен буде переказувати зміст зображення та малювати по-своєму, адже в кожного своя уява. Сенс вправи полягав в тому, що учні усвідомили, що не можна довіряти інформації, отриманій лише завдяки одному органові чуття (в цьому випадку – слуху). Тому не можна довіряти інформації, яку отримуємо від співрозмовників у соціальних мережах. Ми не бачимо їх, не відчуваємо їхньої реакції, навіть не можемо бути впевнені, що це фотографія реальної людини по той бік екрану. Слід зазначити, для виконання цієї вправи важливо те, що учасники змагалися не за кращий малюнок, а за точність передавання зображення.

Діти познайомились з поняттями «факт» і «судження» та навчалися розрізнювати факти і судження під час виконання вправи «Згадай факт і сформулюй судження про партнера». Переконалися в тому, що судження було легше сформулювати, ніж факт і це свідчить про те, що значна кількість інформації є нашими власними судженнями (судженнями журналістів), а не фактами!

За допомогою кольорових карток «Види інформації» (дякую компанії IREX та Академія української преси за надані дидактичні матеріали, які отримано під час навчання у другій посиленій фазі підготовки тренерів з медіа грамотності впродовж 2018 року у м. Київ) з учнями вдалося реалізувати вправу на декодування інформації через зображення. Діти із задоволенням розпізнавали такі види інформації як соціальна реклама, реклама, PR-акція, пропаганда, інформування і майже дали правильні відповіді. Ускладнення викликало розпізнавання реклами і  PR-акції, але після того як було представлено практичні маркери різних видів інформації, діти швидко розібралися у відмінностях.

Наприкінці тренінгу учні отримали правила безпечної поведінки в інтернеті, вяли участь у рефлексії «Валіза, пральна машинка, кошик для сміття» та висловили свої враження від тренінгу.

Тренінг завершився висновком про те, що Інтернет – це лише інструмент, яким користуються для отримання відповідей на свої запитання. Інтернеті, як і в реальному житті, треба бути обережним. Важливо в разі зіткнення з інтернет-погрозами обов’язково звертатися до дорослих або спеціальних служб. Учням було рекомендовано користуватись Інтернетом  з розумом, а краще знайти своє призначення у реальному житті!

Велика вдячність за участь активним і обізнаним учням Вознесенської гімназії орієнтир, а особливо директору школи Вірі Стреліній та заступнику директора з НВР Юлії Бойко за можливість долучитися до важливої справи з розвитку критичного мислення  та медіаграмотності у дітей закладів загальної середньої освіти та особливо за таких організованих і допитливих учнів!

Подяка кращим студентам природничо-географічного факультету МДПУ імені Богдана Хмельницького спеціальності «Середня освіта. Географія» Безгинській Анастасії та Луконіній Юлії за дбайливе ставлення до організації тренінгу та допомогу учасникам у роботі з онлайн-дошкою Padlet.

Запрошуємо керівників шкіл, вчителів, всіх зацікавленних громадян долучитися до спільного формування медіаграмотності!

На кафедрі педагогіки і педагогічної майстерності реалізується сертифікаційна освітня програма «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека», по завершенні якої педагогічні працівники можуть отримати сертифікат з обліковим номером підвищення кваліфікації в обсязі 30 годин. Запрошуємо до співпраці! За довідками звертатися на кафедру педагогіки і педагогічної майстерності за телефоном: +380982740525

Залишити відповідь