6 лютого 2019 року на базі університету був проведений тренінг з медіаграмотності для 30 вчителів географії та економіки шкіл Мелітопольського району.

На ім’я ректора МДПУ імені Богдана Хмельницького професора Солоненка А.М. надійшов лист від начальника відділу освіти Мелітопольської районної державної адміністрації Тетяни Миколаївни Безбородих та методиста РМК Марини Іванівни Назаренко з проханням сприяти в організації на базі університету тренінгів з медіаграмотності, зокрема тренінгу з формування медіакомпетентності для вчителів географії та економіки закладів загальної середньої освіти Мелітопольського району.

Дякуючи Академії Української Преси за грунтовну та високопрофесійну підготовку під час першої та другої посиленої фази підготовки тренерів з медіаграмотності, надані методичні і дидактичні матеріали, інформаційну підтримку та поради медіаекспертів, колег-тренерів, програма тренінгу з медіаграмотності викликає все більшу зацікавленість та збирає у м. Мелітополі та Мелітопольському районі осередок прихильників вивчення медіаграмотності серед вчителів закладів загальної середньої освіти, які бажають дізнатися більше про впровадження медіакомпетентності в освітнє середовище Нової української школи.

Тренінг проведено доцентом кафедри педагогіки і педагогічної майстерності Світланою Ізбаш за апробованою програмою, яка складалася з 5 модулів: 1. Медіаосвіта та медіаграмотність. 2. Медіа як бізнес. 3. Інформування та вплив. 4. Функціонування медіа. Об’єктивність медіа. 5. Маніпуляції у ЗМІ. Види та форми маніпуляцій.

З особливою зацікавленістю вчителі приймали участь у вправі «Колесо емоцій», метою якої було формування установки на критичне сприйняття інформації через розуміння своїх емоцій. Ця вправа показує те, що люди, які реагують на насичених тонах, менше включають раціо, менше замислюються про достовірність інформації та схильні гостро реагувати. А ті люди, які реагують на крайніх пелюстках, більше схильні не панікувати, а розібратися у суті інформації, вони читають текст і аналізують справжній зміст статті. Особливістю виконання цієї вправи у групі вчителів географії та економіки було те, що визначаючи емоцію, більшість учасників називали на одну статтю приблизно 3-4 різні емоції, причому першою була емоція, яка розташована у середині квітки (на насичених тонах), другою – емоція на середніх пелюстках та третьою – емоція на крайніх пелюстках. Це свідчить про те, що учасники спочатку відчували агресивні емоції на статтю, але поступово, «вмикаючи» критичне мислення, сила емоцій зменшувалася.

У рольовій грі «Купуємо медіа» учасникам вдалося вжитися у роль олігархів, придбати телевізійний канал та змінити його політику. Учасники об’єдналися у 3 групи та визначили назву каналу, сформували його концепцію, обґрунтовували мету придбання каналу та описали вигоди, які буде мати олігарх. Зробили висновок, що людині, яка переслідує бізнес інтереси, канал в такому вигляді як зараз існує, не потрібний.

У процесі виконання вправи «Асоціативне поле», учасникам вдалося підібрати багато асоціацій до слова «пропаганда», а всі асоціації до слова «інформування», довелося перенести на межу, що свідчить про те, що будь-яке повідомлення може бути і інформативним, і впливовим та іноді складно розпізнати інформування і пропаганду, адже пропаганда може виходити з того ж джерела, що і інформування. Але пропаганда може сьогодні інформувати, а завтра маніпулювати. Для усвідомлення понять «інформування», «пропаганда», «джинса», «дезінформація», учасникам на слайдах представлено їх визначення.

Для демонстрації казки «Королева», нами створено мультимедійну презентацію з рухливими героями, яка стала яскравим доповненням до текстового повідомлення. Учасники з великим захопленням і інтересом слухали і дивились казку та виявили високий ступні активності під час обговорення поведінки героїв та визначення ступеня відповідальності героїв. Об’єднані групи учасників обговорювали у своїх групах ступінь відповідальності героїв та представили на дошці Padlet спільне рішення від кожної групи. Учасники зазначили, що у межах групи були різні варіанти вирішення ситуації, але вдалося дійти спільного рішення. Представлені результати свідчать, що у кожної команди своя правда і своя мораль. Учасники дискусії, виставляючи оцінки, «придумали» частину історії, перемістили героїв в уявний контекст і ранжували героїв за ступенем відповідальності, керуючись власними уявленнями про мораль, право, добро та зло. Ця гра стала яскравим свідченням того, що засоби масової інформації, які розповідають про той або інший конфлікт, хоча й прагнуть бути об’єктивними, але дуже часто саме поняття об’єктивності трактують по-своєму. Кожен канал, кожен журналіст суб’єктивні по суті і відображають власну позицію або редакційну політику каналу.

Тренінг тривав 3 години і завершився рефлексією «Валіза, пральна машинка або кошик для сміття» та висловлюванням особистих вражень учасників від тренінгу. Вчителі висловили вдячність за динамічний, наповнений інтерактивними вправами тренінг з корисною інформацію та обміном думками і поцікавились можливістю продовжити проведення подібних тренінгів надалі.

У зв’язку з цим, вчителям запропоновано долучитися до навчання за сертифікаційною освітньої програмою «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека», яка реалізується на кафедрі педагогіки і педагогічної майстерності в МДПУ імені Богдана Хмельницького та отримати по завершенні сертифікат з обліковим номером підвищення кваліфікації в обсязі 30 годин.

Крім того, всіх зацікавлених у подальшому вивченні медіаграмотності та для отримання додаткової інформації запрошено долучитися до групи педагогів м. Мелітополя і Мелітопольського району «Тренінг з медіаграмотності» у Вайбері за посиланням:https://invite.viber.com/?g=pA_1OmcBG0k31wZpfhDJqqx83zpfWj4i або за QR-кодом, який розміщено на фото нижче.

Велика вдячність методисту РМК відділу освіти Мелітопольської районної державної адміністрації Марині Іванівні Назаренко за виявлений особистий інтерес, підтримку та організацію тренінгів з медіаграмотності з вчителями Мелітопольського району. Дуже цінуємо Вашу довіру!

Дякуємо учасникам тренінгу – вчителям географії та економіки Мелітопольського району за активну участь і креативні ідеї, дружню атмосферу та слова вдячності! Рада працювати для задоволення Ваших професійних інтересів!

Щиро дякуємо студентам природничо-географічного факультету, майбутнім вчителям: Анастасії Безгинській (спеціальність “Середня освіта. Географія” 116-п група), Бондаренко Аліні, Бригиній Ладі, Солодченко Оксані, Тиц Вікторії, Віталію Стаценко (спеціальність “Середня освіта. Історія” 136-п група) за виявлений інтерес, допомогу в організації та безпосередню участь у тренінгах з медіаграмотності! Той досвід, який Ви отримуєте на тренінгах з медіаграмотності є гарною педагогічною практикою для Вашого професійного зростання!

Залишити відповідь