Не звичайний тренінг проведено у Костянтинівському ліцеї «Ерудит» з учнями 9-10 класів. Більшість учнів вже обізнані з поняттями медіаграмотності і добре орієнтуються в темі, адже вони вивчають інтегрований курс «Громадянська освіта» до якого входить розділ «Світ інформації та мас-медіа». А викладає цей курс директорка школи Світлана Василівна Неліпа, яка і запросила нас до ліцею для того, щоб закріпити знання учнів з медіаграмотності за допомогою нашої креативної програми тренінгу з використанням інтерактивних методів навчання на тему: «Будь медіаграмотним – скажи STOP пропаганді і маніпуляціям у мас-медіа!». Дана програма вже пройшла апробацію у декількох закладах загальної середньої освіти Мелітопольського району і зацікавила учнів та вчителів.

Вступна частина тренінгу спрямована на те, щоб показати учням, що ми живемо в інформаційну епоху і за висловом Нікласа Лумана все, «що нам відомо про наше суспільство і навіть про світ, в якому ми живемо, ми знаємо завдяки мас-медіа». Далі учням запропоновано назвати засоби завдяки яким ми пізнаємо світ. Учні отримали картки із назвами мас-медіа і розподілили їх на на нові і традиційні.

Учні долучилися до групової роботи «Небезпеки у мас-медіа» та запропонували чим можуть бути небезпечні мобільні телефони та вебкамери (1 група), соціальні мережі, месенджери, інтернет-сайти (2 група), телебачення та друковані ЗМІ (3 група). Кожна команда презентувала результати своєї роботи, а інші учасники мали змогу доповнити виступи команд. Слід зазначити, що діти 10-го класу достатньо обізнані з небезпеками, які можуть нести мас-медіа і володіють такими поняттями як «джинса», «маніпуляції», «булінг». Дискусія велась у напрямку аналізу найбільших загроз соціальних мереж; проблем, які можуть виникнути внаслідок зловживання соціальними мережами; пошуку альтернатив соціальним мережам та чи переможе залежність видалення аканту з соцмереж.

Висновком стали наступні тези щодо небезпек:

  • – для користування соцмережами ми застосовуємо різні гаджети, а їхнє неправильне використання може стати причиною погіршення якості зору;
  • – розвивають перфекціонізм як негативну якість характеру;
  • – провокують зниження самооцінки та надмірну критику своєї зовнішності;
  • – перетворюють прокрастинацію (відкладання справ на потім) на рису характеру;
  • – роблять нас конформістами.
  • – людина відчутно втрачає здатність швидко приймати рішення та оцінювати ситуацію.

Визначили, що головними небезпеками в інтернеті є:

Кібербулінг. 2. Ненадійна інформація. 3. Небажаний контент. 4. Виманювання інформації. 5. Віруси. 6. Кібергрумінг. 7. Фейки. 8. Маніпуляції. 9. Пропаганда. 10. Викривлення інформації. 11. Суб’єктивні думки та судження.

Створили павутинку інформації і переконалися в тому, що у реальному житті ми можемо звернутися до людини, яка повідомляє будь-яку інформацію, а в інтернеті не завжди людина, яка по той бік екрану дійсно та, за яку себе видає і правдивість інформації теж сумнівна. У вправі безпосередню участь взяла директорка школи Світлана Неліпа. Будь-яку інформацію необхідно перевіряти! Учням представлено правила перевірки достовірності інформації.

Міні-тестування «Як розпізнати залежність?» стимулювало школярів до роздумів щодо того, наскільки їм загрожує інтернет-залежність.

Робота у малих групах «Намалюй тварину» викликала багато позитивних емоцій у дітей. Учні об’єдналися в 3 групи, кожна група отримала малюнок тварини. Завданням було розробити інструкцію відповідно до якої представник команди буде навчати інших учасників тренінгу малювати цей малюнок. Одні учні зрозумілі, що інструкцію необхідно складати, використовуючи геометричні фігури, інші надавали інструкцію як послідовність дій, а треті в інструкції прописали образи, які викликають певні елементи малюнку. У школярів вийшли дуже різні малюнки.

Учасники під час аналізу результатів самостійно дійшли висновку, що неможливо отримати однакові малюнки, бо кожен буде переказувати зміст зображеного та малювати по-своєму, адже в кожного своя уява. Сенс вправи полягав в тому, щоб усвідомити, що не можна довіряти інформації, отриманий лише завдяки одному органові чуття (в цьому випадку – слуху). Так само не можна довіряти мас-медіа, які дають інформацію тільки за допомогою або зорового каналу, або слухового. Ми не маємо можливості перевірити отриману інформацію, а вимушені довіряти.

Для того, щоб розпізнати інформування, пропаганду, соціальну рекламу, піар або рекламу, школярі вивчили маркери різних видів інформації та виконали вправу «Декодування інформації через зображення та відео». Зробили висновок, що інформування програє в тому, що дає варіанти вибору, не тисне, воно довге, роз’яснює, але не дає готових рішень. Пропаганда яскраво впливає на нашу свідомість, адже пропонує просте вирішення складних проблем, переконує, маніпулює, тому сприймається краще, адже впливає на наші емоції і не змушує самим шукати відповіді. Також учні закріпили такі поняття як «джинса» та «дезінформація».

У творчій вправі «Намалюй пропагандистський плакат» командам необхідно було самим розробити плакат, використовуючи маркери пропаганди та маніпуляцій. Кожна група презентувала результати своєї творчої роботи та всі переконалися в тому, як впливають маркери пропаганди на свідомість людей, що пропаганда базується на вірі. Дивлячись на плакат ми віримо. Але разом з тим, розуміємо, що плакати, створені за такою технологією – не відображають дійсності, а мають на меті захопити увагу, маніпулюючи базовими потребами, нагальними проблемами та емоціями людей.

Тренінг завершився вивченням правил безпечної поведінки в інтернеті. Підводячи підсумки тренінгу ми наголосили на тому, що інтернет – це лише інструмент, яким ми користуємось, щоб отримати відповіді на свої питання. Треба вчиться користуватись інтернетом із розумом, а краще – знайти себе в реальному житті!

Учням запропоновано висловити свої враження від тренінгу. Учасники повідомили, що тренінг був корисним та цікавим, вони дізналися як впливають маніпулятивні технології та пропаганда на свідомість людини, особливо сподобалась школярам групова робота «Намалюй тварину» та «Створи пропагандистський плакат». Учні 10-го класу повідомили, що даний тренінг був своєрідним уроком-закріпленням знань з розділу «Світ інформації та мас-медіа» курсу «Громадянська освіта».

Всі учасники отримали сертифікати.

Велика вдячність директору Костянтинівського ліцею «Ерудит» Неліпі Світлані Василівні та заступнику директора з НВР Єфименко Тетяні Анатоліївні за запрошення та теплий прийом, вдячна педагогічному колективу школи за вихованих та розумних дітей, а також учням за активність та креативність під час виконання вправ на тренінгу!

Щиро вдячна майбутнім вчителям історії, студентам природничо-географічного факультету МДПУ імені Богдана Хмельницького Береговій Діані, Бондаренко Аліні та Солодченко Оксані (спеціальність 014.03 Середня освіта. Історія) за організаційну допомогу під час тренінгу, а також за особистий інтерес та бажання навчатися практичним методам і прийомам роботи з учнями та любов до професії вчителя!

Залишити відповідь