24-25 квітня 2020 року за ініціативи директора Мелітопольської загальноосвітньої школи №22 Олексія Володимировича Яценка було організовано і проведено тренінг за сертифікаційною освітньої програмою «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека», що реалізується в МДПУ імені Богдана Хмельницького. Тренінг проведено доцентом кафедри педагогіки і педагогічної майстерності Ізбаш С.С. у форматі відеоконференції Zoom з використанням різних онлайн-платформ для спільної інтерактивної роботи.

Формат тренінгу майже нічим не відрізнявся від реального навчання завдяки застосуванню онлайн-сервісів для спільної інтерактивної роботи. Знайомство провели у форматі «живого діалогу» та презентували сильні якості своїх колег.

Об’єднання учасників у групи здійснювалося за допомогою платформи https://app.conceptboard.com, де пропонувалося побудувати логічні ланцюжки із карток та розташувати їх відповідно до тематичної назви групи, зібравши своїх колег.

Очікування учасників, правила групи, контракт та парковку розмістили на онлайн-дошці https://padlet.com та разом створили принципи комфортних умов роботи на онлайн-тренінгу.

В інформаційному блоці Модулю 1 «Медіаосвіта та медіаграмотність. Робота з поняттями і сутністю медіаграмотності» за допомогою презентації Power Point учасники познайомилися із нормативними документами впровадження медіаграмотності, основними поняттями та сутністю медіаграмотності, проаналізували причини актуальності медіаграмотності в Україні, визначили роль критичного мислення і важливість дотримання критичної дистанції по відношенню до медіа, познайомилися з уміннями, які необхідно набути вчителеві для опанування компетентностей медіаграмотності.

Для розуміння впливу медіа через емоції, застосовано гру «Квітка емоцій» за методикою IREX. Виконати дану вправу слухачам запропоновано за допомогою платформи https://app.conceptboard.com, де кожен учасник міг під час оголошення новини з інтернету поставити позначку біля тієї емоції, яку він відчуває коли читає новину.

На платформі для брейнстормінгу https://www.tricider.com учасникам запропоновано згенерувати свої ідеї щодо необхідності бути медіаграмотними, розуміння поняття «медіаграмотність». А потім кожен учасник мав можливість обрати ту ідею, яка йому сподобалась та проголосувати за неї. Таким чином, побудували рейтинг найбільш вдалих ідей щодо розуміння необхідності бути медіаграмотними.

Модуль 2 «Усвідомлене медіаспоживання. Медіагігієна» учасники визначили свої медійні пріоритети та час, який вони витрачають на різні види медіа. У вправі «Медіаспоживання» нами використана ідея IREX щодо аналізу власного медіаполя, але ми її вдосконалили та створили опитувальник у ГуглФормах з автоматичним підрахунком годин у ГуглТаблицях, які витрачає кожен учасник на різні види медіа.

Модуль 3 «Медіа як бізнес» розпочали із проблемного запитання: «За рахунок чого існують медіа?», дійшли до висновку, що медіа в Україні неприбутковий бізнес, який належить медіамагнатам з метою впливу і захисту їх бізнес/політичних інтересів.

Учасників ознайомлено із Законом України «Про прозорість медіавласності», з Глобальним реєстром бенефіціарних власників Transparency International та Єдиним державним порталом відкритих данних. Вправу «Власники медіа» виконали за допомогою онлайн-дошки https://padlet.com, а потім звірити правильність виконання за інфоргафікою у презентації.

Досить цікавою за своєю організацією у Zoom вийшла гра «Хто формує порядок денний у ЗМІ?» (автор: Андрій Юричко та Академія української преси). Метою вправи було побудувати порядок денний у ЗМІ з метою розуміння мотивів учасників медійного простору за допомогою стрічки часу онлайн-ресурсу https://padlet.com. Учасники об’єдналися у 3 групи та були розміщені у відокремлені сесійні зали відеоконференції Zoom. Кожна група отримала від тренера посилання на підготовлену онлайн-дошку Padlet, де було розміщено завдання для групи і окреслено основні умови її виконання. Кожна група учасників взяли на себе різні ролі «Суспільство», «ЗМІ» та «Власники медіа». Повернувшись до основної сесії, групи презентували результати роботи, виконані на онлайн-дошці Padlet і зробили висновки.

Наприкінці тренінгу було проведено вікторину на платформі https://kahoot.it/

Рефлексію тренінгу 1-го дня у форматі відеоконференції Zoom проведено за методикою гри «Валіза знань, пральна машинка, кошик для сміття» та ресурсу https://padlet.com.

Тренінг 24 квітня 2020 року тривав близько 6 годин, учасники були задоволені, висловлювали слова вдячності та бажання продовжити тренінг наступного дня. Тому колективу вчителів Мелітопольської загальноосвітньої школи №22 було запропоновано на другий день (25 квітня 2020 року) долучитися до презентації проекту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» та досвіду впровадження інфо-медійної грамотності від IREX in Ukraine на тему: «Інтеграція інфо-медійної грамотності у навчальні матеріали шкільних дисциплін».

Вчителям запропоновано спільно скласти карту компетентностей інфо-медійної грамотності за допомогою онлайн-дошки Padlet https://padlet.com та порівняти її із картою медіакомпетентностей від IREX.

Способи інтеграції в уроки вчителі пропонували методом мозкового штурму та записували на онлайн-дошці Padlet.

Вправу «Барометр» було проведено на дошці у Zoom, де учасники могли поставити позначки, обираючи на барометрі свою позицію та обґрунтовуючи думку у голосовому чаті.

Заключним етапом презентації досвіду інтеграції інфо-медійної грамотності у зміст шкільних дисциплін від IREX стало практичне використання набутих знань у вправі «Інтеграція на прикладі навчального предмету». Вчителі об’єдналися у 3 групи, перемістилися для групової роботи в окремі сесійні зали на платформі відеоконференції Zoom, отримали посилання на розроблені та підготовлені спеціально для цієї вправи онлайн-дошки Padlet із завданнями та створили свої проекти уроків, визначаючи при цьому компетентності ІМГ, які можна сформувати у конкретній темі уроку, вікористовуючи шляхи та методи інтеграції та генеруючи ідеї щодо нових вправ, які спрямовані на розвиток компетентностей інфо-медійної грамотності в учнів. Результати виконання проекту з інтеграції можна переглянути у слайдах.

На тренінгу використано матеріали проекту IREX: Інтеграція інфомедійної грамотності у навчальний процес. Навчально-методичні матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність». К.: IREX в Україні, 2019-2020.

Для підготовки теоретичного блоку використано матеріали посібника: Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін: Посібник для вчителя / За ред. В. Іванова, О. Волошенюк, О.Мокрогуза, К.: Центр вільної преси, Академія української преси, 2016. 201 с.; сайту Детектор Медіа: https://ms.detector.media/…/2016-04-27-kontseptsiya-vprova…/; сайту Академії української преси: https://www.aup.com.ua/

Всі слухачі отримали сертифікати з результатами навчання, які відповідають вимогам підвищення кваліфікації.

Вдячна директорові Мелітопольської загальноосвітньої школи №22 Олексію Володимировичу Яценку за плідну співпрацю розуміння важливості формування навичок інфо-медійної грамотності у всіх учасників освітнього процесу!

Нагадаємо, що дві робочі групи викладачів МДПУ імені Богдана Хмельницького є учасниками проекту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» (напрямок ЗВО). З жовтня 2019 року по лютий 2020 року брали участь у навчальних заходах першої, другої хвиль, а також Зимової школи проекту та мали можливість отримати потужну практичну підготовку із впровадження медіаграмотності в освітній процес.

Проект «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» реалізується в Україні Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів IREX, Академією української преси, Посольством США, Посольством Великої Британії за підтримки Міністерства освіти і науки України.

Інформацію підготувала доцент Ізбаш С.С.

Залишити відповідь