В рамках науково-методичної роботи університету та педагогічної майстерні «Нова українська школа» 25 травня 2021 року на хіміко-біологічному факультеті відбувся навчально-методичний семінар на тему: «Психолого-педагогічний підхід до формування понять та компетентностей при викладанні природничих дисциплін».

На вебінар було запрошено викладачів кафедр хіміко-біологічного факультету та здобувачів вищої освіти таких спеціальностей: 014.05 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини), 091 Біологія, 014.06 Середня освіта (Хімія), 102 Хімія.

Завідувач кафедри неорганічної хімії та хімічної освіти, професор Максимов О.С. ознайомив присутніх та проаналізував три теорії формування понять: 1) асоціативно – рефлекторну концепцію з засвоєння знань (автори: І. П. Павлов, Н. А. Менчинська В.В., Давидов, Д.Б. Ельконін), 2) теорію поетапного формування розумових дій (автори: П.Я. Гальперін, Н.Ф. Тализіна), 3) алгоритмізацію навчання (автори: І.І.Тихонов, І.Я.Лернер В.П. Беспалько).

Було розглянуто етапи формування понять при викладанні природничих дисциплін: підготовчий, мотиваційний, введення в поняття (власне введення поняття, підведення під поняття, виведення наслідку), застосування поняття.

За допомогою схем, таблиці та наведення прикладів професор Максимов О.С. розглянув ознаки будови хімічних речовин, складання формул кислот за валентністю кислотних залишків, продемонстрував різні види різнорівневих навчальних завдань, узагальнив досвід роботи зі здобувачами вищої освіти з формування спеціальних та загальних понять з хімії, використовуючи практико-орієнтоване навчання, он-лайн навчання з використанням різноманітних інструментів з медіа грамотності та нових освітніх навчальних технологій, що сприяють формуванню компетентностей у майбутніх фахівців у навчальному процесі.

На формування методологічної компетентності учителя природознавства, біології та хімії Нової української школи звернула увагу доцент Логвіна-Бик Т.А., яка зазначила, що методологічна компетентність вчителя передбачає формування методологічних знань, умінь та здатності порівнювати, мислити критично і креативно, проявляти свою позицію, зіставляти різні точки зору, робити самостійно висновки, науково обґрунтовувати навчальну та наукову інформацію. Учитель або викладач може отримати набір онлайн інструментів, за допомогою яких він здійснює педагогічні дії у навчальному процесі сучасної школи та педагогічного університету, використовуючи цикл Девіда Колба: досвід, дія, аналіз, нові знання, практика.

Інтерес викликали завдання з формування предметної, математичної та дослідницької компетентностей з біології та екології.

У новому навчальному році плануємо провести майстер-клас для викладачів хіміко-біологічного факультету з формування та застосування у навчальному процесі університету загальних та фахових компетентностей, використовуючи досвід роботи освітніх закладів Фінляндії та Швеції, розглянути ознаки креативного викладача, особливості створення кейсів з освітніх компонентів навчальних програм та опрацювання платформ і сервісів дистанційного навчання.

Інформацію підготувала Логвіна-Бик Т.А.