Карантин не заважає здійснювати повноцінний освітній процес з дисципліни «Педагогіка»У Мелітопольському державному педагогічному університеті імені Богдана Хмельницького вже більше 10 років працює Центр освітніх дистанційних технологій на платформі Moodle. Тому карантин не заважає здійснювати повноцінний освітній процес, особливо коли в арсеналі викладачів є потужні онлайн-засоби навчання.

Так, 24 березня 2020 року доцент кафедри педагогіки і педагогічної майстерності Ізбаш С.С. взяла участь у дистанційному навчанні на партнерському курсі «Онлайн сервіси для вчителя» на Національній онлайн-платформі «ДІЯ», який створено завдяки Міністерству цифрової трансформації України, вдосконалила свої цифрові компетентності та надихнулася реалізацією нових цифрових інструментів у викладанні.

25 березня 2020 року отримані знання було успішно застосовано під час проведення лекції та практичного заняття з дисципліни «Педагогіка» за допомогою онлайн сервісів Zoom та Miro. Слід зазначити, що будучи учасником проекту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність (напрямок ЗВО)» від IREX доцент Ізбаш С.С. намагається інтегрувати інфо-медійну грамотність в начальні матеріали педагогічних дисциплін.

Лекцію було проведено в режимі відеоконференції за допомогою додатку Zoom на тему: «Сутність та специфіка педагогічної діяльності» під час якої студентам повідомлено про роль вчителя у сучасному суспільстві, функції та вимоги до професії, розкрито поняття педагогічної діяльності, її структура та специфіка.

В контексті формування сучасної компетентності медіаграмотності увагу студентів зосереджено на відпрацювання умінь шукати інформацію у різних джерелах і виділяти головне, систематизувати інформацію, висувати гіпотези та оцінювати альтернативи. Також визначено завдання сформувати компетентності візуальної грамотності, що полягають у вмінні створювати символи, постери, інфографіку та інші візуальні ряди.

Студентам запропоновано виконати на практичному занятті проект «Агенція успішних вчителів», суть якого полягає в тому, що необхідно створити порівняльну характеристику вчителя традиційної школи та Нової української школи у вигляді візуально-текстового образу. При цьому, основну інформацію для створення образу вчителя традиційної школи повідомлено на лекції, а вимоги до вчителя Нової української школи треба знайти самостійно, опрацювавши новий закон «Про загальну середню освіту» та статті на сайті НУШ (за вказаними посиланнями).

Для організації практичної роботи студенти об’єдналися у 3 групи. Кожній групі було надано доступ до електронного аркушу паперу Miro та за допомогою інструментів Miro (малювання віртуальним олівцем, додавання текстових повідомлень, створення фігур, додавання стікерів, зображень, посилань, відео тощо) запропоновано візуалізувати вимоги та особливості професії вчителя.

У загальному вигляді студентам повідомлено наступну інструкцію:
1) Підключитися до конференції в Zoom за допомогою ідентифікатора конференції, який повідомляє викладач;

2) Знаходитись у загальній кімнаті для прослуховування лекції;
3) Підключитися до Miro та робити спільні нотатки (конспект) в електронному аркуші Miro (одночасна робота 3-х груп під час прослуховування лекції у різних аркушах Miro);

4) Після лекції увійти в сесійні кімнати Zoom (по об’єднаним групам) та обговорити майбутній проект вимог до особистості вчителя традиційної школи;
5) Повернутися у Miro та завершити остаточне оформлення проекту;

6) Зберегти проект у форматі pdf або jpg та надіслати виконане завдання в онлайн курс «Педагогіка» на дистанційній платформі МДПУ імені Богдана Хмельницького.

Висновки щодо використання інструментів дистанційного навчання:

– можливість проводити повноцінну голосову лекцію;

– під час лекції для перевірки розуміння сприйняття інформації дуже допомагала опція «підняти руку», що означало студент чує і на зв’язку;

– студенти могли голосом відповідати під час лекції;

– зручно транслювати екран викладача на пристрої всіх присутніх, що полегшувало подачу навчального матеріалу;

– використовувати дошку Zoom та писати корисні посилання для всіх слухачів лекції;

– миттєво обмінюватися файлами (наприклад, надіслати презентацію лекції);

– отримувати від учасників зворотний зв’язок у чаті;

– забезпечувати комунікацію між студентами у групах;

– студентам зручно шукати інформацію і опрацьовувати матеріал, виділяти головне, робити висновки;

– виконувати творчі роботи по об’єднаним групам на електронних аркушах Miro, як і при звичайному навчанні в аудиторії;

– зберігати, роздруковувати та поширювати інтелектуальні продукти студентів.

Проведення лекції у дистанційному форматі ефективна практика, що надає можливість забезпечити демонстрацію всіх необхідних матеріалів, включаючи презентацію та дії на екрані викладача щоб усі бачили, одразу відповісти на запитання студентів. Крім того, цікавою опцією була можливість завантажити фон під час трансляції, наприклад, будівлю навчального корпусу природничо-географічного факультету МДПУ імені Богдана Хмельницького.

Такий формат звільняє від клопоту щодо забезпечення аудиторії технічними засобами (проектор, екран) та довгих налаштувань. До студентів здійснюється персоніфікований підхід, адже кожен з них добре бачить на своєму екрані викладача та необхідні візуальні матеріали, а також у разі необхідності може написати в чат запитання, завантажити файл від викладача або поставити певну реакцію під час трансляції, щоб передати свої почуття або висловити думки.

Дистанційні технології у повній мірі забезпечують формування професійних педагогічних компетентностей в тому числі і медіаграмотності, візуальної та цифрової грамотності у студентів.

Вдячність студентам 117-п, 127-п, 137-п груп природничо-географічного факультету МДПУ імені Богдана Хмельницького за активну участь у дистанційному навчанні, за бажання навчатися новому, навіть у період карантину, за цікаві запитання та любов до педагогічної професії!

Інформацію підготувала Ізбаш С.С.

Залишити відповідь