З 25 лютого по 1 березня 2019 року доцентом Світланою Ізбаш організоване та проведене навчання з підвищення кваліфікації у форматі тренінгів для директорів та керівництва відділу освіти Мелітопольської районної державної адміністрації Запорізької області за сертифікаційною освітньою програмою «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека», яка реалізується на кафедрі педагогіки і педагогічної майстерності в МДПУ імені Богдана Хмельницького. Це вже четвертий випуск слухачів даної програми.

Слід зазначити, що директори шкіл та керівництво відділу освіти Мелітопольської РДА ЗО як ніхто інший розуміють важливість освіти впродовж життя і особистим прикладом демонструють бажання постійно вдосконалюватися та швидко адаптуватися до змін. Світ не стоїть на місці, розвиваються технології, з’являються нові підходи, і, відповідно, нові можливості. А важливою умовою для життя в суспільстві є швидка адаптація до нової інформації. Бо світ навколо нас змінюється дуже швидко. Інформації вже існує набагато більше, ніж мозок здатен осягнути. До того ж, дані швидко стають неактуальними, а інколи – виявляються неправдивими. Тому зробити процес навчання більш осмисленим – один із найважливіших викликів педагогіки.

Розуміючи ці виклики кафедрою педагогіки і педагогічної майстерності розроблено актуальну сертифікаційну освітню програму «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека», метою якої є підготовка дітей, молоді та дорослих до життя в сучасних інформаційних умовах на основі медіаграмотності,  розвиток навичок розуміння та усвідомлення наслідків впливу різних видів медіа на психіку особистості; перетворення людини як споживача медіапродуктів у свідомого і творчого користувача медіа; вироблення імунітету до маніпулятивної дії мас-медіа.

Розробка даної програми стала можливою завдяки участі Світлани Ізбаш у першій та другій посиленій фазі підготовки тренерів з медіаграмотності у м. Києві, які були організовані Академією Української преси за підтримки провідної організації Німеччини для розвитку міжнародних засобів масової інформації Deutsche Welle Academy. За результатом участі у підготовці, Світлана Ізбаш отримала сертифікат з присвоєнням кваліфікації «Тренер з медіаграмотності».

Сертифікаційна освітня програма «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека» отримала схвалення і підтримку з боку керівництва відділу освіти Мелітопольської районної державної адміністрації Запорізької області і рекомендована для впровадження у школах Мелітопольського району. З січня 2019 року проводиться її апробація. На сьогоднішній день тренінги з медіаграмотності як частина даної освітньої програми, проведено з вчителями біології (16.01.2019 р.) та географії (06.02.2019 р.) на базі Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, а також з педагогічними колективами шкіл Мелітопольського району у Вознесенській гімназії «Орієнтир» (05.02.2019 р.), Терпіннівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів (13.02.2019 р.) Мордвинівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів (19.02.2019 р.) Семенівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів (26.02.2019 р.). Тренінги для учнів старших класів проведено у Мелітопольській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №15 (25.01.2019 р.), Мелітопольській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №14 (28.01.2019 р.), Вознесенській гімназії «Орієнтир» (05.02.2019 р.), Мордвинівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів (19.02.2019 р.), Семенівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів (26.02.2019 р.), Костянтинівському ліцеї «Ерудит» (27.02.2019 р.), Мелітопольській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №4 (04.03.2019 р.).

Повний зміст сертифікаційної освітньої програми «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека» реалізовано під час підготовки викладачів Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (06.12.2018 р.), студентів денної форми навчання природничо-географічного факультету (07.12.2019 р.), студентів заочної форми навчання спеціальності «Музичне мистецтво» (27.12.2018 р.), директорів шкіл та керівництва відділу освіти Мелітопольської РДА ЗО (01.03.2019 р.).

Тренінгові заняття, які проходили з 25 лютого 2019 року по 1 березня 2019 року з високоповажною аудиторією керівників шкіл та адміністрацією районного відділу освіти були спрямовані на визначення сутності медіаграмотності та медіакомпетентності; вироблення умінь аналізувати, критично осмислювати і створювати медіатексти; визначення джерел медіатекстів, їх соціальних, політичних, культурних інтересів й контексту; інтерпретацію медіатекстів й цінностей, що несуть в собі медіа; вироблення навичок розпізнавання маніпулятивної медіаінформації; формування практичних навичок використання загальноосвітніх медіапродуктів в професійній діяльності педагогічних працівників.

Впродовж п’яти днів ми:

  • знайомились з методичним інструментарієм для впровадження основ медіаграмотності в освітній простір Нової української школи;
  • аналізували причини актуальності медіаграмотності в Україні;
  • визначали роль критичного мислення і важливість дотримання критичної дистанції по відношенню до медіа;
  • формували уміння декодувати інформацію по зображенню та відео і розуміти медіатексти, які проплачені замовником (джинса);
  • розбиралися, хто визначає порядок денний у ЗМІ;
  • знайомились з різними видами інформації та усвідомили, що часто під інформацією у мас-медіа маскують пропаганду та приховану рекламу;
  • визначили різницю між фактом і думкою журналіста;
  • розробили маркери розпізнавання різних видів інформації;
  • сформували навички складання медіатекстів та навчилися робити десакралізацію медіа;
  • дізналися як функціонують медіа і до яких цілей вони прагнуть;
  • розвивали навички критичного мислення і усвідомленого медіаспоживання у процесі аналізу медіатекстів і роботи з ними;
  • провели експеримент і показали психологічні механізми впливу маніпуляцій на людину;
  • познайомились з видами і формами різних маніпуляцій у ЗМІ;
  • сформували мотивацію на використання механізмів самозахисту і протидії маніпуляціям;
  • сформували мотивацію на супротив і недовіру до фейків.

Серед інтерактивних методів застосовано: диспут «Моє медіаполе»,  мозковий штурм «Що для Вас означає медіаграмотність?», диспут «Яким чином ми взаємодіємо з медіа?», рольова гра «Хто формує порядок денний у ЗМІ?», гра-енерджайзер «Зроби слона», рольова гра «Купуємо медіа», гра-енерджайзер «Австралійський дощ», гра «Білий шум», брейнстормінг «Яку інформацію ми хочемо отримати з медіа?», вправа «Намалюй тактильно», вправа «Колесо емоцій», гра «Асоціативне поле», кейс «Створи новину без емоційного впливу», вправа «Декодування інформації і пропаганди через відео», вправа «Інформування і пропаганда. Практичні маркери», гра «Робота з видами інформації», гра-енерждайзер «Павутинка інформації», брейнстормінг «Факт і судження», ментальна карта «Факт і судження», вправа «Декодування тексту статті», творча вправа «Упаковка інформпродукту», рольова гра «Шість капелюхів мислення», рефлексивна гра «Сніжинка», рефлексивна гра «Королева», групова робота «Створи меседж до фото», гра-енерджайзер «Молекули», вправа «Озвучка», проектно-аналітична гра «М’ясо кенгуру», групова робота «Створи фейк», брейнстормінг «Що перевіряє фактчек?», вправа «Знайди факт», вправа «Верифікація та фактчек на прикладі казок», рефлексія вражень після тренінгу «Валіза».

Також слід зазначити, що під час навчання ми використовували інтернет-сервіс – онлайн дошку Padlet для організації спільної роботи, генерування ідей та обміну інформацією. Наприклад, учасники об’єдналися у три групи «Лідери», «Професіонали», «Наставники», кожна отримала завдання, використовуючи стікери на онлайн дошці, відповісти «Які причини актуальності медіаграмотності в Україні?».  Кожен учасник мав можливість через свій гаджет створити стікер, написати відповідь та розташувати його на онлайн дошці. Всі учасники працювали одночасно, а на великому проекційному екрані можна було спостерігати, які пропозиції на стікерах додають учасники на онлайн дошку. Кожна група запропонувала свої причини та по черзі презентували на онлайн дошці результати роботи групи. Або рольова гра «Купуємо медіа» теж була створена кожною групою у середовищі онлайн дошки Padlet. Для кожної групи була заздалегідь підготовлена окрема онлайн дошка з визначиними умовами гри і підготовленими матеріалами на ній. Учасники створювали свій медійний канал, підбирали йому назву, концепцію, розробляли мотиви для чого купується канал та визначали вигоди, які може отримати власник. Всі групи по черзі мали можливість презентувати результати своєї роботи на онлайн дошці. Також на онлайн дошці Padlet було зручно виконувати та презентувати результати групової роботи «Створи меседж». Інформаційний продукт групи «Наставники» за підсумками виконання вправи «Створи меседж» представлено на фото нижче.

Результатом навчання за сертифікаційною освітньою програмою «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека» стало набуття учасниками медіакомпетентностей, серед яких уміння:

  • розпізнавати гіперболізовані ознаки медіаповідомлень та пояснювати мету їх впливу;
  • виявляти маніпулятивний контент в медіа;
  • здійснювати аргументований критичний огляд медіатекстів, оцінювати джерело (авторство, час, обставини, мету створення);
  • розрізняти в медіаінформації факти, думки, маніпуляції, пропаганду та інформування;
  • брати участь у дискусіях, пов’язаних з висвітленням в медіа, формулювати власну позицію з обговорюваних питань;
  • створювати повідомлення різних жанрів та форм;
  • використовувати можливості медіа у професійно-педагогічній діяльності;
  • використовувати медіапродукти для сприйняття світу та взаємодії із соціумом;
  • оцінювати медіаповідомлення за стандартами журналістської етики;
  • проводити верифікацію і фактчекінг медіапродуктів;
  • усвідомлювати наслідки впливу медіа на людину.

Під час рефлексії учасники повідомили, що медіаграмотність – одна і найважливіших тем нашого часу, адже засоби масової інформації впливають на кожен аспект нашого життя. Особливо – на наше сприйняття світу і того, що в ньому відбувається. Тому здатність орієнтуватися, аналізувати й перевіряти інформацію – життєво важлива для всіх. Також слухачі висловили думку про те, що дуже важливо розвивати критичне мислення і перевіряти інформацію і завжди розуміти звідки походить ця інформація, а спершу скептично ставитися до того, що пишуть або показують ЗМІ.

Учасники програми висловили задоволення від якості навчання і запропонували варіанти подальшої співпраці у напрямку впровадження медіаграмотності у закладах загальної середньої освіти Мелітопольського району. 

Всі слухачі сертифікаційної освітньої програми  «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека» отримали сертифікати підвищення кваліфікації, що відповідають «Порядку видачі сертифікатів про проходження підвищення кваліфікації відповідно до рішення колегії Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації від 15.05.2018 (протокол № 3) та наказу Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації від 29.11.2018 № 711».

Велика вдячність учасникам – керівництву відділу освіти Мелітопольської районної державної адміністрації Запорізької області та директорам закладів загальної середньої освіти Мелітопольського району за підтримку нашої програми, активну участь у її реалізації та рекомендацію до впровадження у загальноосвітніх школах.

Щира подяка моїм вчителям-медіаекспертам та медіатренерам, які навчили найсучаснішим методам викладання медіаграмотності, розкрили важливі секрети тренерської майстерності:

  • доктору педагогічних наук, професору Тетяні Вікторівна Івановій;
  • кандидату філологічних наук, доценту Олені Тараненко;
  • журналісту, головному редактору фактчекінгового проекту «Без брехні» Олександру Гороховському;
  • журналістці, співробітниці відділу європейських програм ГО «Інтерньюз-Україна» Тетяні Матичак;
  • кандидату філологічних наук, асистенту кафедри періодичної преси КНУ імені Тараса Шевченка Андрію Юричко;
  • керівнику та засновнику «Громадського телебачення. Харків», журналісту Віктору Пічугіну.

Дуже Вам вдячна за можливість навчатися саме у Вас, найкращих медіатренерів України!

Дякую декану факультету інформатики, математики та економіки професору Бєльчеву П.В. та студентам спеціальності 014.04 Середня освіта. Математика – Бовтуті Світлані, Ситник Яні та Дегтяр Віолеті – за організаційну підтримку та технічну допомогу під час проведення навчання.

Всіх зацікавлених у отриманні нових компетентностей з медіаграмотності, запрошуємо долучитися до навчання за сертифікаційною освітньою програмою  «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека», яка реалізується на кафедрі педагогіки і педагогічної майстерності у МДПУ імені Богдана Хмельницького. За довідками звертатися у 37 ауд. 1 корпус (вул. Гетьманська, 20)

Прес-реліз підготувала С.С. Ізбаш

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *