Реалізація Стратегії розвитку МДПУ імені Богдана Хмельницького на 2023-2028 роки зумовлена реаліями, у яких університет функціонує з початку повномасштабної збройної агресії рф проти України. Попри складні умови релокації, університет не лише зберігає традиції та досягнення попередніх років, а й забезпечує умови для сталого розвитку та збереження традицій. Визнаючи відповідальність, покладену на заклади вищої освіти, університет формулює свою місію як служіння народу України через генерацію нового знання для забезпечення успішного соціально-економічного та культурного розвитку країни, залучення до цього процесу молоді, підготовку професіоналів майбутнього, створення осередку свободи інтелектуальної творчості, а також збереження й популяризацію національних і світових культурних цінностей, ідеалів і принципів свободи.
Візія МДПУ імені Богдана Хмельницького відображає його прагнення стати конкурентоспроможним закладом вищої освіти, здатним ефективно реалізовувати освітню, наукову, інноваційну та соціальну діяльність, відповідаючи на потреби українського суспільства. Визначені функціональні напрями, пріоритети та завдання Стратегії спрямовані на досягнення місії та візії, вирішення актуальних проблем, протидію ризикам і викликам, максимально ефективне використання наявних можливостей і ресурсів.
Ефективність реалізації Стратегії визначається досягненням стратегічних пріоритетів і завдань, сформульованих на основі аналізу результатів діяльності університету за попередні роки, результатів SWOT-аналізу структурних підрозділів і органів студентського самоврядування, а також позицій університету в консолідованому рейтингу «Топ-200 Україна». Для оцінки ефективності використовується порівняння показників із досягненнями університетів схожого профілю на національному та міжнародному рівнях.
Оптимізація структури університету для ефективного управління та забезпечення якісної освіти
З метою забезпечення ефективного управління, підвищення якості освітніх послуг та реалізації Стратегії розвитку МДПУ імені Богдана Хмельницького у 2024 році, в університеті проведено масштабну оптимізацію організаційної структури закладу вищої освіти. Під час реформування створено нові структурні одиниці, які відповідають сучасним освітнім і науковим потребам:
– факультет соціально-педагогічної та мистецької освіти;
– факультет природничих наук;
– факультет фізичної культури, спорту та психології;
– факультет суспільно-гуманітарних наук та права;
– факультет інформатики, математики та економіки.
Крім того, в університеті відкрито низку сучасних лабораторій та центрів, спрямованих на розвиток наукових досліджень, інновацій та практичної підготовки здобувачів вищої освіти:
– міжкафедральну лабораторію аналітичного контролю; біохімічних та молекулярно-генетичних досліджень;
– лабораторію досліджень функціональних можливостей організму людини та фізичної реабілітації;
– ІТ-лабораторію психологічної та психофізіологічної допомоги;
– спортивно-оздоровчий хаб «Здорова людина – щаслива Україна»;
– центр вивчення прикладної геометрії; центр освіти впродовж життя; студентську наукову лабораторію «Екологічна освіта для сталого розвитку».
Під час реорганізації структури університету було реалізовано низку заходів, зокрема:
– актуалізовано та внесено зміни до номенклатури справ закладу вищої освіти з урахуванням нової організаційної структури;
– впроваджено заходи щодо впорядкування документації реорганізованих підрозділів;
– оновлено штатний розпис університету, затверджено новий кадровий склад реорганізованих структурних підрозділів та укладено трудові договори із працівниками цих підрозділів.
Юридична служба університету забезпечила належний правовий супровід усіх етапів процедури реорганізації. На офіційному веб-сайті університету оновлено інформацію відповідно до нової організаційної структури закладу вищої освіти (https://mdpu.org.ua/). У листопаді-грудні 2024 року розроблено та затверджено Стратегії розвитку факультету фізичної культури, спорту та психології, а також факультету соціально-педагогічної та мистецької освіти. Усі зазначені вище заходи були спрямовані на підвищення ефективності функціонування університету та забезпечення його відповідності сучасним вимогам у сфері вищої освіти.
Оновлення та модернізація нормативної бази
Упродовж 2024 року в МДПУ імені Богдана Хмельницького розроблено та затверджено 12 нормативних документів, що регламентують діяльність структурних підрозділів університету:
– Положення про порядок обробки та захист персональних даних (ухвалено Вченою радою університету від 13.04.2024 року, протокол № 15);
– Положення про юридичну клініку (ухвалено Вченою радою університету від 13.04.2024 року, протокол № 15);
– Положення про лабораторію дослідження історії півдня України (ухвалено Вченою радою університету від 13.04.2024 року, протокол № 15);
– Положення про лабораторію досліджень функціональних можливостей організму людини та фізичної реабілітації (ухвалено Вченою радою університету від 13.04.2024 року, протокол № 15);
– Положення про Науково-дослідницький центр імені Дмитра Донцова (ухвалено Вченою радою університету від 13.04.2024 року, протокол № 15);
– Положення про залікову книжку здобувача вищої освіти (ухвалено Вченою радою університету від 13.04.2024 року, протокол № 15);
– Положення про науково-дослідну лабораторію «Рекреаційна географія та туризм» (ухвалено Вченою радою університету від 04.06.2024 року, протокол № 16);
– Положення про науково-методичний центр «Lingua» (ухвалено Вченою радою університету від 26.11.2024 року, протокол № 6);
– Положення про академічний електронний журнал (ухвалено Вченою радою університету від 26.11.2024 року, протокол № 6);
– Положення про IT Лабораторію психологічної та психофізіологічної допомоги (ухвалено Вченою радою університету від 24.12.2024 року, протокол № 7);
– Положення про унормування процедури захисту дисертації здобувачем третього освітньо-наукового рівня в Мелітопольському державному педагогічному університеті імені Богдана Хмельницького (ухвалено Вченою радою університету від 24.12.2024 року, протокол № 7);
– Положення про спеціалізовану вчену раду з присудження наукового ступеня доктора наук у Мелітопольському державному педагогічному університеті імені Богдана Хмельницького (ухвалено Вченою радою університету від 24.12.2024 року, протокол № 7).
У 2024 році в університеті оновлено 30 нормативних документів, які регламентують освітній процес та забезпечують освітню, наукову та соціальну діяльність закладу вищої освіти.
Забезпечення якісної освіти та розвиток наукового потенціалу
Багаторівнева система внутрішнього забезпечення якості освіти, впроваджена в університеті, гарантує дотримання стандартів розробки, затвердження, моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм. Вона передбачає та формалізує участь у цих процесах усіх категорій стейкголдерів, включно зі здобувачами освіти, роботодавцями та академічною спільнотою. Як студентоцентричний університет з власними традиціями студентського самоврядування, МДПУ імені Богдана Хмельницького всебічно сприяє дієвому залученню студентської спільноти до управлінських процесів і процедур оцінки якості освіти.
У 2024 році затверджено оновлену та вдосконалену Модель системи внутрішнього забезпечення якості вищої освіти МДПУ імені Богдана Хмельницького з урахуванням реорганізації структурних підрозділів (ухвалено Вченою радою університету від 26.12.2024 року, протокол № 7).
В оновленій Моделі системи внутрішнього забезпечення якості вищої освіти (Рисунок 1.1.) фокус зроблено на студентоцентрованість, урахування Стандартів і рекомендацій щодо забезпечення якості в європейському просторі вищої освіти (ESG). В моделі ураховано взаємозв’язок структурних підрозділів університету та об’єднання здобувачів і стейкхолдерів, які впливають на якість вищої освіти, та зовнішні структури, які формують політику якості на рівнях громади, регіону, держави тощо. Системна взаємодія зазначених складників системи внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти забезпечить стале функціонування культури якості в університеті.
Основним критерієм забезпечення якості освітньої діяльності в МДПУ імені Богдана Хмельницького є контроль за дотриманням вимог Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності. У 2024 році університет проводив системну роботу з виконання цих вимог відповідно до кадрових, технологічних та організаційних стандартів. В Єдиній державній електронній базі з питань освіти було оновлено дані про науково-педагогічних працівників і зведену інформацію щодо кадрового забезпечення, матеріально-технічної бази щодо освітніх програм, які реалізує заклад вищої освіти. Упродовж року здійснювався комплекс заходів щодо запобігання і виявлення академічного плагіату та створення умов для належного цитування, використовуючи для цього програмно-обчислювальний комплекс StrikePlagiarism або Plagiat.lviv.ua.
Університет активно співпрацює з Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти. Науково-педагогічні працівники та здобувачі беруть участь у процесах оцінювання освітніх програм і акредитацій, також залучені як експерти в галузевих радах Національного агентства, що підтверджує високий рівень їхньої професійної компетентності. Ректор університету Наталя Фалько у 2024 році увійшла до складу Апеляційної палати із забезпечення якості вищої освіти.
Відповідно до актуальних потреб ринку праці та стратегічних пріоритетів університету, у 2024 році було розроблено й запроваджено 11 нових освітніх програм:
першого (бакалаврського) рівня:
ОПП «Середня освіта. Історія та громадянська освіта» за спеціальністю 014.03 Середня освіта (Історія та громадянська освіта) галузі знань 03 Гуманітарні науки;
ОПП «Туризм і рекреація» за спеціальністю 242 Туризм і рекреація галузі знань 24 Сфера обслуговування;
ОПП «Природничі науки» за спеціальністю 014.15 Середня освіта (Природничі науки) галузі знань 01 Освіта/Педагогіка;
другого (магістерського) рівня:
ОПП «Історія та археологія» за спеціальністю 032 Історія та археологія галузі знань 03 Гуманітарні науки;
ОПП «Європейські студії» за спеціальністю 032 Історія та археологія галузі знань 03 Гуманітарні науки;
ОПП «Фізична культура і спорт» за спеціальністю 017 Фізична культура і спорт галузі знань 01 Освіта/Педагогіка;
ОНП «Середня освіта (Фізична культура). Захист України» за спеціальністю 014.11 Середня освіта (Фізична культура) галузі знань 01 Освіта/Педагогіка;
ОПП «Українська філологія. Редагування мультимедійних видань» за спеціальністю 035 Філологія галузі знань 03 Гуманітарні науки;
ОПП «Туризм і рекреація» за спеціальністю 242 Туризм і рекреація галузі знань 24 Сфера обслуговування;
ОНП «Аналітика суспільних процесів» за спеціальністю 033 Філософія галузі знань 03 Гуманітарні науки;
третього (освітньо-наукового) рівня:
міждисциплінарна ОНП «Психологія спеціальної освіти та інклюзія» за спеціальністями 053 «Психологія» та 016 Спеціальна освіта.
У звітному періоді до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти МДПУ імені Богдана Хмельницького було подано 19 заяв на акредитацію освітніх програм усіх трьох рівнів вищої освіти. Результатом наполегливої діяльності освітянської спільноти університету стало рішення Національного агентства про надання повної акредитації на п’ять років 4 освітнім програмам другого (магістерського) рівня:
ОПП «Початкова освіта» за спеціальністю 013 Початкова освіта галузі знань 01 Освіта/Педагогіка;
ОПП «Психологія. Практична психологія» та ОП «Клінічна та реабілітаційна психологія» за спеціальністю 053 Психологія галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки;
ОПП «Соціологія муніципальної політики» за спеціальністю 054 Соціологія галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки.
Також ухвалено рішення про акредитацію за спрощеною процедурою для 15 освітніх програм, серед яких: п’ять програм першого (бакалаврського) рівня, сім програм другого (магістерського) рівня та три програми третього (освітньо-наукового) рівня.
Науково-дослідницька діяльність у МДПУ імені Богдана Хмельницького здійснюється за такими напрямами: державна атестація університету в частині провадження наукової (науково-технічної) діяльності; наукова діяльність кафедр, центрів і лабораторій; видання наукових журналів у відкритому доступі; публікаційна активність співробітників у національних і міжнародних виданнях, зокрема тих, що індексуються у світових наукометричних базах даних (Scopus, Web of Science); участь університету в міжнародних та всеукраїнських рейтингах; організація і проведення конференцій, семінарів та інших наукових заходів різного рівня; діяльність Центру трансферу технологій; підготовка науково-педагогічних кадрів; робота Ради молодих вчених.
З метою надання широких можливостей науково-педагогічним працівникам університету для презентації результатів їх теоретичних, методологічних і прикладних досліджень продовжується видання таких збірників наукових праць:
– збірник наукових праць «Інформаційні технології в освіті та науці» (гол. ред. проф. В’ячеслав Осадчий);
– збірник наукових праць «Бранта» (гол. ред. проф. Йосип Черничко);
– науковий журнал «Humanitarian paradigm» (гол. ред. проф. Олександер Ситник).
Крім зазначених вище періодичних видань, в університеті видаються два наукові збірники, включені до списку друкованих періодичних видань, що входять до Переліку наукових фахових видань України (категорія «Б») (наказ Міністерства освіти і науки України від 02.07.2020 р. № 886):
– науковий журнал «Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету Серія: Педагогіка» (гол. ред. проф. Наталя Сегеда);
– збірник наукових праць «Сучасні проблеми моделювання» (гол. ред. доц. Дмитро Спірінцев).
Упродовж 2024 року на кафедрах університету виконувалося 21 комплексне наукове дослідження; організовано 37 наукових міжнародних та науково-практичних конференцій; опубліковано 68 статей у наукометричній базі Scopus та 29 статей у наукометричній базі Web of Science; здобувачі вищої освіти вибороли 23 призових місця у міжнародних конкурсах, Всеукраїнських студентських олімпіадах та Всеукраїнських конкурсах студентських наукових робіт.
В МДПУ імені Богдана Хмельницького при кожній кафедрі діють наукові гуртки, учасниками гуртків є здобувачі вищої освіти. Всього в університеті діє 20 гуртків, членами яких є 816 здобувачів. Упродовж 2024 року участь у міжнародних науково-практичних конференціях взяли близько 460 здобувачів, у всеукраїнських науково-практичних конференціях – близько 430 здобувачів.
У 2024 році науковці університету продемонстрували високі результати на міжнародних виставках «Сучасні заклади освіти – 2024» та «Інноватика в сучасній освіті». Було отримано низку нагород за інноваційні розробки в галузі освіти та охорони здоров’я. Зокрема, Гран-прі та золоті медалі виставки «Сучасні заклади освіти – 2024» було присуджено за проєкти, спрямовані на підвищення життєстійкості вимушено переміщених осіб та збереження біорізноманіття. На виставці «Інноватика в сучасній освіті» університет також здобув три нагороди, серед яких – золоті медалі за інноваційні проєкти в освіті та збереженні здоров’я. Ректор університету Наталя Фалько була нагороджена Подякою за вагомий внесок в інноваційний розвиток національної освіти і науки.
Інтернаціоналізація – чинник якості освіти та запорука сталого розвитку університету
Міжнародна та проєктна діяльність МДПУ імені Богдана Хмельницького є важливим складником Стратегії розвитку університету. Вона спрямована на підвищення конкурентоспроможності, інтеграцію в світовий освітній і науковий простір, а також розвиток партнерських відносин із провідними закордонними установами. У 2024 році університет підписав 9 договорів про співпрацю з освітніми установами Польщі, Швеції, Грузії, Австрії, Болгарії та Литви.
В Університеті створені проєктні групи з числа науково-педагогічних працівників, які систематично працюють над реалізацією різноманітних міжнародних програм та проєктів. У 2024 році вони працювали у шістьох проєктах програми ERASMUS + :
-101083321 Модуль Жана Моне “Strengthening the EU common values through the policy of multilingualism in the education and training of future teachers” (2023-2026);
-101083077 “Universities-Communities: strengthening cooperation” (UNICOM) (2023-2026);
-101082858 “MOOC-based micro-credentials for teacher professional development” (CRED4TEACH) (2023-2026);
-101083203 “Bringing Opportunities and Organizational Success To Small Local Universities in Ukraine” (BOOST) (2022-2025);
-101129379 “Boosting university psychological resilience and wellbeing in (post-)war Ukrainian nation” (BURN) (2024-2026;
-101179514 “Developing Future Educators' Digital Competence Through Introducing Robotics into Curriculum” (EduRob) (2024-2026).
Упродовж 2024 року МДПУ імені Богдана Хмельницького здійснював науковий супровід двох проєктів Ради Європи та Європейського Союзу, брав участь у двох проєктах ЮНЕСКО, чотирьох міжнародних проєктів у співпраці з Британською Радою в Україні, двох спільних проєктів з Університетом Оребро (Швеція). У межах реалізації цих проєктів члени робочих груп здійснили 23 навчальні візити до Туреччини, Польщі, Чехії, Німеччини, Естонії, Латвії, Грузії, Албанії, Чорногорії, Італії, Саудівської Аравії та інших країн.
Упродовж 2024 року науково-педагогічні працівники університету взяли участь у 97 міжнародних науково-дослідних, освітніх і культурних заходах, а 73 з них пройшли міжнародне стажування. Академічна мобільність науково-педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти була реалізована в таких країнах: Польща, Естонія, Латвія, Німеччина, Саудівська Аравія, Норвегія, Туреччина, Велика Британія та Франція. Університет організував 37 міжнародних наукових та науково-практичних конференцій, семінарів і круглих столів як в онлайн, так і в офлайн форматах. Серед іноземних співорганізаторів були університети-партнери з Польщі, Болгарії, Румунії, Молдови, Литви, Грузії, Естонії, Німеччини, США тощо. Також університет став співорганізатором міжнародних заходів інших закладів вищої освіти.
Формування якісного іншомовного освітнього середовища
Упродовж 2024 року в МДПУ імені Богдана Хмельницького успішно діяв «English Speaking Club», який допомагає всім НПП та здобувачам освіти розвивати розмовні навички та підвищувати загальний рівень володіння англійською мовою. Важливу роль у популяризації англійської мови серед здобувачів вищої освіти відіграє науковий гурток «Лінгвістичні студії». Члени гуртка активно готували наукові публікації, повідомлення з актуальних питань відповідної галузі, а також виступали на наукових семінарах, конференціях, форумах і круглих столах англійською мовою.
У 2024 році в університеті було організовано курси англійської мови для науково-педагогічних працівників і співробітників, які тривали протягом другого семестру 2023/2024 навчального року. Науково-педагогічні працівники також брали участь у проєкті з вивчення англійської мови «English4Ukraine», який здійснювався за фінансової підтримки Британського благодійного фонду під керівництвом Маріупольського державного університету. Університетом було підписано договір про співпрацю з компанією «Міжнародний центр скілспринт», яка в межах організації стажування здобувачів вищої освіти в Болгарії пропонує безкоштовні курси болгарської мови.
Цифровізація освітнього процесу і управління
Наявність ресурсної бази для провадження діяльності в дистанційному форматі забезпечує неперервність функціонування МДПУ імені Богдана Хмельницького в умовах воєнного стану. Центр освітніх дистанційних технологій активно працює над розвитком і вдосконаленням системи дистанційного навчання для забезпечення високої якості освіти та підготовки фахівців, здатних успішно діяти в умовах цифрової трансформації суспільства. Протягом 2024 року організовано такі семінари-тренінги із підвищення цифрових компетенцій науково-педагогічних працівників, здобувачів вищої освіти та адміністративно-управлінського персоналу: «Особливості роботи та освітнього процесу на сайті ЦОДТ», «Структура електронного навчального курсу на платформі сайту дистанційного навчання», «Запис студентів на курс», «Завантаження файлів великого обсягу на сайт через Google-диск» тощо.
Платформа Центру (dfn.mdpu.org.ua) є надійним інструментом для організації освітнього процесу як у синхронному, так і в асинхронному режимах. Це забезпечує гнучкий графік навчання та індивідуальний підхід до кожного студента. У 2024 році науково-педагогічні працівники університету плідно працювали над забезпеченням платформи необхідними навчально-методичними матеріалами, було оновлено перелік освітніх компонентів та анотацій до них у каталозі вибіркових дисциплін. Усі освітні компоненти наповнені повним спектром ресурсів, серед яких: робочі програми; комплекти матеріалів для лекцій, лабораторних і практичних занять; методичні рекомендації для самостійної роботи; списки рекомендованої літератури та інтерактивні інтернет-ресурси; завдання для контролю знань; елементи зворотного зв’язку; ресурси для проведення занять онлайн. На сьогодні платформа Центру містить близько 4000 освітніх компонентів, які включають 920 тис. ресурсів.
Протягом 2024 року було розширено функціонал дистанційної платформи: створено розділ «Склад груп для вивчення вибіркових освітніх компонентів», де розміщено інформацію про персональний склад груп; удосконалено систему електронного вибору дисциплін; запроваджено розділ «Академічна успішність здобувачів» із академічними журналами для моніторингу успішності студентів; оновлено та доповнено розділ «Анкетування освітніх програм університету». В університеті триває впровадження повноцінної системи електронного документообігу, що включає функцію цифрового підпису.
Запроваджено комплексну автоматизацію управління Університетом, вдосконалення системи електронного документообігу.
Трансформація профорієнтаційної роботи та формування якісного контингенту здобувачів освіти
Завдяки оновленому підходу до підготовки вступної кампанії, впровадженню сучасних організаційних форм профорієнтаційної роботи, оптимізації цінової політики, активній взаємодії з Асоціацією випускників університету, проведенню широкої рекламної кампанії в ЗМІ та соціальних мережах, функціонуванню постійно діючих медіаплатформ для консультування вступників, їх супроводу до моменту зарахування, регулярному оновленню інформації на офіційному веб-сайті, реалізації таргетованої рекламної кампанії МДПУ імені Богдана Хмельницького провів успішну вступну кампанію 2024 року. Зокрема, за результатами вступної кампанії 2024 року, кількість поданих заяв зросла на 20% порівняно з попереднім роком.
Загалом до МДПУ імені Богдана Хмельницького було подано 2605 заяв з усіх регіонів України, основний контингент склали вступники із Запорізької, Дніпропетровської, Херсонської, Донецької та Луганської областей. У результаті вступної кампанії 2024 року на очну та заочну форми навчання зараховано 1604 здобувачів вищої освіти, зокрема: за освітнім ступенем бакалавра – 689; за освітнім ступенем магістра – 893; за освітнім ступенем доктора філософії – 22 особи. Крім того, у 2024 році на старші курси було зараховано 145 випускників закладів освіти за державним замовленням і на умовах контракту. Серед них – випускники Нікопольського, Покровського, Бериславського, Запорізького фахових педагогічних коледжів, Дніпропетровського педагогічного коледжу, Запорізького музичного училища, а також Мелітопольського, Бердянського, Генічеського медичних коледжів.
Під час вступної кампанії особливу увагу було приділено створенню сприятливих умов для абітурієнтів з тимчасово окупованих територій, зокрема, організовано цілодобове консультування щодо вступу. За підсумками вступної кампанії 2024 року МДПУ імені Богдана Хмельницького отримав Подяку експертної ради при представникові Уповноваженого Верховної Ради України з прав громадян, постраждалих внаслідок збройної агресії проти України, за вагомий внесок у забезпечення права на освіту для молоді з окупованих територій. Як релокований прифронтовий заклад вищої освіти, університет демонструє стабільність результатів вступних кампаній 2022, 2023 і 2024 років, що свідчить про високу репутацію та визнання МДПУ імені Богдана Хмельницького на теренах України.
Університет і громада: взаємодія та соціальна відповідальність
У складних реаліях воєнного часу МДПУ імені Богдана Хмельницького демонструє активну взаємодію із суспільством, громадськими організаціями та територіальними громадами. Ректорат університету чітко усвідомлює структуру, пріоритети та послідовність управлінських завдань, необхідних для успішного виконання третьої місії закладу вищої освіти. У 2024 році було реалізовано низку важливих заходів, спрямованих на посилення соціальної місії:
-
внесено відповідні зміни до нормативних документів університету, що забезпечують їхню адаптацію до сучасних вимог і умов взаємодії із суспільством;
-
розроблено стандартизовані форми угод про співпрацю з регіональними та місцевими органами влади, громадськими організаціями та іншими соціальними партнерами;
-
визначено потенційні можливості університету у сфері регіонального розвитку, які були представлені територіальним громадам для активізації співпраці тощо.
Це дозволило систематизувати та інтегрувати соціальні ініціативи в повсякденну діяльність університету.
У 2024 році МДПУ імені Богдана Хмельницького активно розвивав співпрацю з органами місцевого самоврядування, територіальними громадами та громадськими організаціями, впроваджуючи нові проєкти, спрямовані на розв’язання актуальних соціальних викликів. Коло партнерів університету значно розширилося, до нього долучилися нові громадські організації та освітньо-культурні установи. Упродовж року було підписано 25 угод про співробітництво, які охоплюють широкий спектр напрямів, зокрема: розвиток релокованих територіальних громад; інтеграцію внурішньо переміщених осіб; сприяння розвитку місцевого лідерства; підтримку молодіжних програм тощо.
Успішним прикладом ефективної суспільної взаємодії є співпраця МДПУ імені Богдана Хмельницького з молодіжним простором «People UA» у місті Запоріжжі та відкритими просторами допомоги «Саме тут», ініційованими Мелітопольською міською радою. Ці центри діють у містах: Запоріжжя, Львів, Київ та Дніпро, забезпечуючи підтримку громадянам у складних соціальних умовах. Викладачі, співробітники та студенти університету активно долучаються до роботи цих осередків на волонтерських засадах, виконуючи ролі тренерів, лекторів, організаторів освітніх і культурних заходів, а також керівників дитячих гуртків.
У 2024 році у місті Запоріжжі на базі мелітопольського освітнього хабу відбулося відкриття IT-лабораторії психологічної та психофізіологічної допомоги МДПУ імені Богдана Хмельницького. Цей спільний проєкт університету та мелітопольської громади став результатом реалізації міської цільової програми «Відновлення (зміцнення) психічного здоров’я та життєстійкості населення» (рішення Мелітопольської міської ради № 1/3 від 27.10.2023 року). IT-лабораторія оснащена сучасним інтерактивним обладнанням, яке забезпечує широкий спектр можливостей для надання якісної допомоги та проведення досліджень. Унікальне програмне забезпечення дозволяє використовувати лабораторію для освітньої та наукової діяльності, діагностичних обстежень, корекційної роботи, а також для психоемоційного розвантаження, зокрема внутрішньо переміщених осіб.
Гідним визнанням реалізації соціальної місії МДПУ імені Богдана Хмельницького стала нагорода Triple E Awards 2024 ACEEU Europe-Forum – глобальне визнання зусиль, спрямованих на розвиток підприємництва та інтеграцію вищої освіти у вирішення актуальних суспільних викликів. Ця престижна премія підкреслює значущість різних аспектів третьої місії університетів, зокрема соціальної відповідальності, співпраці з громадами та інноваційної діяльності.
Формування національної ідентичності в умовах збройної агресії. Розвиток студентського самоврядування
У МДПУ імені Богдана Хмельницького функціонує розгалужена система організаційно-виховної роботи, активно впроваджуються нові форми національно-патріотичного виховання. В умовах воєнного стану та переміщення університету виховні, творчі й спортивні ініціативи проводяться у змішаному форматі. Упродовж 2024 року було проведено серію заходів, спрямованих на вшанування та відзначення подій і дат національного значення; активно працювало студентське телебачення «STM», яке висвітлювало заходи, що відбувалися в університеті та за його межами, було випущено 30 сюжетів. Університет посилив присутність у медіапросторі завдяки модернізації офіційного YouTube-каналу, створенню та просуванню таких медіа-продуктів як: святкові етери та стріми «Весна переможе», «Нас єднає слово Кобзаря», «Одягни вишиванку – одяг вільних людей»; марафони-привітання «Незламні, бо освічені», «Живи ж, учителю, живи й зорій», «Студентська генерація 21 століття», «Україна колядує – колядує вся земля». Загалом було створено більше 15 тематичних відеороликів, які охопили майже 45 000 користувачів.
Органи студентського самоврядування, які є ключовими структурними підрозділами в Університеті, та студентська спільнота беруть активну участь у забезпеченні якості вищої освіти, волонтерській діяльності, представляють Університет на різних рівнях. У 2024 році студентська спільнота гідно представляла університет на всеукраїнському та міжнародному рівнях: участь у III Всеукраїнському молодіжному форумі «Молодь для України. Україна для молоді» (листопад 2024 р.), у форумі для молодіжних рад «Молодь на місці» (листопад 2024 р.), у форумі «Освічена молодь – основа успішної відбудови країни» (грудень 2024 р.), у Всеукраїнському форумі молодіжної роботи «Обʼєднані світлом» (грудень 2024 р.), конгресі «Української студенської ліги» (грудень 2024 р.). Представники студентської ради взяли участь у зустрічі з Міністром освіти і науки України Оксеном Лісовим (жовтень 2024 р.), Головою Запорізької обласної військової державної адміністрації Іваном Федоровим (жовтень 2024 р.), Президентом України Володимиром Зеленським (листопад 2024 р.), Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини Дмитром Лубінцем (грудень 2024 р.). Студентська рада тісно співпрацює з КУ «Запорізький обласний центр молоді» Запорізької обласної ради та КЗ «Обласний центр патріотичного виховання молоді» Запорізької обласної ради.
Волонтерська діяльність в умовах повномасштабної війни стала одним із ключових напрямів діяльності МДПУ імені Богдана Хмельницького. Упродовж 2024 року освітянська спільнота та громадська організація «Ми допомагаємо патріотам України: зараз і завжди», створена на базі закладу вищої освіти, регулярно організовували волонтерські акції для підтримки Збройних сил України. Основними напрямами роботи були: збір коштів для закупівлі спорядження, амуніції, тепловізорів та інших необхідних речей, проведення зустрічей із військовослужбовцями ЗСУ. Волонтерська діяльність університету неодноразово отримувала високу оцінку від військових підрозділів, які щиро дякували за постійну підтримку та допомогу. У грудні 2024 року МДПУ імені Богдана Хмельницького був удостоєний почесної відзнаки «Волонтер України». Здобувачки вищої освіти Анастасія Мовчан і Анастасія Демешко були відзначені подяками Запорізької обласної державної адміністрації за ініціативність, активну волонтерську діяльність та громадянську позицію.
За результатами імплементації Стратегії розвитку у 2024 році МДПУ імені Богдана Хмельницького підвищив рівень забезпечення якості у всіх напрямах своєї діяльності – освітній, науковій, міжнародній, соціальній, виховній. Відкритість університету, прозорість його політик, залучення університетської спільноти до практик стратегічного планування й оцінювання результатів діяльності зміцнили демократичну структуру управління.
Ключовим формальним показником успішності імплементації Стратегії розвитку МДПУ імені Богдана Хмельницького стало підвищення позиції університету в загальнонаціональному рейтингові «Топ-200 Україна». Університет піднявся з 75-го місця (сума індексів показників — 37,7) на 74-те місце (сума індексів показників — 34,65) (https://euroosvita.net/index.php/).