27.05.2015 року в ННІСПМО проводилася ділова гра «Педагогічна майстерність майбутнього вихователя» для студентів 410-с групи. На захід були запрошені студенти інституту і викладачі кафедри соціальної педагогіки та дошкільної освіти (канд. пед. наук, професор, директор ННІСПМО Федорова О.В.; канд. пед. наук, доцент Волкова В.А.; асистент кафедри Єрмак Г.В.; викладач-стажист Меркулова Н.В.; викладач-стажист Яковенко І.О.) та заступник директора ННІСПМО (канд. пед. наук, доцент Гончарова О.А.).
Організаторами ділової гри виступили кафедра соціальної педагогіки та дошкільної освіти і старший викладач Вахняк Н. В.
Захід проведено з метою розширення професійних, особистісних, творчих якостей майбутнього вихователя; створення моделі педагога-майстра; сприяння розвитку професійно-педагогічної культури студентів, готовності їх до самостійної професійної діяльності; виховування у студентів почуття гідності за свій професійний вибір, бажання самовдосконалювати свої знання та набуті вміння.
Ділову гру розпочала старший викладач Вахняк Н. В., процитувавши слова видатного французького мислителя, класика західноєвропейської прогресивної педагогіки Ж.-Ж.Руссо: «Вихователь! – Якою має бути тут душа! Справді, щоб творити людину, необхідно самому бути або батьком, або більше, ніж людиною».
Учасникам було запропоновано скласти портрет сучасного вихователя дошкільного навчального закладу.
Вахняк Н.В. нагадала присутнім слова відомого педагога О. Кононко, що сучасний вихователь – це передовсім педагог-новатор, який відчуває нові життєві тенденції, тримає руку на пульсі часу, добре орієнтується у пріоритетах сучасності, спрямований на майбутнє, творчо ставиться до своєї професійної діяльності. Саме такий вихователь ,,…дивиться на освіту як на процес розширення можливостей компетентного вибору дитиною змісту, місця, тривалості, партнерів, матеріалів для своїх занять; створення умов для її саморозвитку, прояву сутнісних сил; пошук педагогічних технологій побудови розвивального способу життя дошкільника; формування в нього основ особистісної культури; створення виховного середовища”.
Наступним етапом гри стала дискусія «Хто такий творчий педагог?», у якій взяли активну участь як викладачі, так і студенти. Канд. пед. наук, доцент Федорова О. В. процитувала Лісіну Н. П., яка говорила, що тільки творчий вихователь може виховати творчу дитину.
На думку Божко А., «Творча діяльність вихователя, звичайно, вимагає наявності здібностей, фундаментальних знань, жагучого інтересу до справи. Творча діяльність вимагає від вихователів розвиненої уяви. Але головне – наполегливість і завзятість у подоланні перешкод. Творчість – це процес, яким алгоритмічно можна оволодіти, постійно напрацьовуючи досвід».
Давидова У. зазначила, що творчу особистість може виховувати тільки творчий, самобутній педагог. Під творчістю розуміється, передусім, процес створення нового, корисного продукту.
Після жвавого обговорення присутнім було запропоновану вправу «Поняття кар’єри» з метою розкріпачення учасників тренінгу, створення сприятливого емоційного фону, включення учасників у роботу, активізації їх творчого потенціалу; вправу «Професійна етика вихователя дошкільного закладу”, що допомагає розвивати потребу пізнання своїх здібностей і особистих якостей, залучити учасників до роботи; гру ,,Особистий багаж”, під час якої студенти вчилися бачити свої сильні та слабкі сторони; виробляти навички щодо прийняття рішень в нестандартних ситуаціях, а також гру для педагогів ,,Різні думки”.
Учасники об’єдналися в дві групи – «батьки» і «вихователі», кожна з яких заповнювала бланк таблиці з позиції «Я – батько» або «Я – вихователь».
На думку модераторів, «знання або уявлення про очікування один одного допомагає зблизити позиції вихователя і батьків, привести їх до співпраці, підпорядкованим інтересам дитини».
У результаті учасники дійшли висновку, що педагоги у позиції «батьки» відзначають, що вони очікують від вихователя взаєморозуміння, організованості, стислості, хочуть почути найкраще про свою дитину, сподіваються на допомогу у разі потреби. А педагоги у позиції ,,вихователі”, в свою чергу, очікують від батьків зацікавленості, поваги до себе, активності, уваги і розуміння.
Наприкінці ділової гри всі учасники дійшли висновку, що педагогічна майстерність – це вищий рівень професійної діяльності вчителя, яка виявляється в успішному розв’язанні різноманітних педагогічних завдань, у високому рівні організації навчально-виховного процесу. Це комплекс властивостей особистості, який забезпечує високий рівень самоорганізації професійної педагогічної діяльності на рефлексивній основі.
Педагогічну майстерність вихователя дошкільного навчального закладу слід розглядати як прояв його «Я» в професії, як самореалізацію особистості в педагогічній діяльності, яка покликана сприяти гармонійному і максимальному саморозвиткові особистості дитини дошкільного віку.
Інформацію підготувала Н.В.Вахняк |