Slide 1 jFlow Plus

Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Slide 1 jFlow Plus

Природничо - географічний факультет Мелітопольського державного педагогічного університета імені Богдана Хмельницького

Slide 1 jFlow Plus

Філологічний факультет Мелітопольського державного педагогічного університета імені Богдана Хмельницького

Slide 1 jFlow Plus

Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Slide 1 jFlow Plus

Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Slide 1 jFlow Plus

Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Slide 1 jFlow Plus

Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Ukrainian (UA)
Вы зараз на сторінці:
Головна Новини університету Конференція трудового колективу університету

Конференція трудового колективу університету

06.02.2014

ШАНОВНІ КОЛЕГИ, ШАНОВНЕ СТУДЕНТСТВО!

Визначені ректоратом рік тому пріоритети у сфері навчально-методичної роботи, спрямовані на забезпечення високої якості освіти і наукових досліджень, їх нерозривної інтеграції і поєднання з інноваційною діяльністю для університету як педагогічного вищого навчального закладу, залишаються  незмінними.

Діяльність колективу університету в 2013 році була спрямована на динамічний розвиток наукових досліджень,  підтримку й функціонування провідних наукових шкіл і перспективних дослідницьких напрямів, забезпечення високої конкурентоспроможності ВНЗ, дотримання стандартів якості навчального процесу на регіональному, національному та світовому освітянських ринках,  створення умов для зміцнення кадрового потенціалу, а також на виконання університетом його функцій як центру інтелектуального життя та культурної діяльності.

2013 рік був позначений стабільними тенденціями в організації навчально-виховного та науково-дослідного процесів.

Університет пройшов загальну акредитацію за четвертим рівнем, отримавши вагомі можливості для реалізації освітніх послуг за п’ятдесятьма сімома напрямами і спеціальностями.

Протягом року було створено декілька інноваційних структурних підрозділів: центр корекційно-розвивальних технологій, Юридичну клініку, Бюро досліджень в області захисту інтелектуальної власності.

Завдяки спільним зусиллям було значно підвищено якість професорсько-викладацького складу. На сьогодні  навчальний процес забезпечує 37 докторів наук, професорів; 192 кандидати наук, доценти, що становить 64 відсотка від загальної кількості викладачів університету. Створено умови для систематичної перепідготовки викладачів.

Результати рейтингового оцінювання вищих навчальних закладів України засвідчують, що університет займає стабільне положення з-поміж інших освітніх установ.

Спільно з університетами Польщі розпочато підготовку бакалаврів за програмою «Подвійний диплом» за напрямом «Філологія».

Для конкретизації розвитку основних напрямів у 2013 році відбулось оновлення й упорядкування нормативно-правових документів із питань організації діяльності університету.

Було затверджено «Концепцію розвитку університету» та «Стратегію розвитку» Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького на 2013-2023 роки. Саме ці документи визначають мету, стратегічні напрями й основні завдання розвитку ВНЗ з огляду на довгострокову перспективу.

Упродовж звітного періоду Вчена рада університету приділяла постійну увагу питанням укладення нових, оновлення та перезатвердження чинних нормативно-правових документів, що регламентують діяльність як навчального закладу загалом, так і його окремих структурних підрозділів.

Так, у 2013 році з метою ліцензування підготовки іноземних громадян оновлено та затверджено «Положення про відділ міжнародних зв’язків» та «Положення про статус і діяльність підготовчого відділення». Для належної організації конкурсу на заміщення вакантних посад науково-педагогічних працівників ухвалено «Положення про проведення конкурсу на заміщення вакантних посад науково-педагогічних працівників у Мелітопольському державному педагогічному університеті імені Богдана Хмельницького».

У 2013 році Вченою радою було також затверджено «Положення про Центр дистанційного навчання» та «Положення про Центр корекційно-розвивальних технологій для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку».

Для надання правової підтримки викладачам, співробітникам і студентам університету за рішенням Вченої ради було створено Постійну комісію з правового забезпечення діяльності університету в галузі охорони праці, охорони здоров’я та соціального забезпечення, Юридичну клініку та Бюро досліджень у сфері захисту інтелектуальної власності.

Із огляду на вищезазначене, можна стверджувати, що у 2013 році було розроблено збалансовану нормативно-правову базу університету, що регулює та забезпечує ефективність реалізації основних напрямів його розвитку й результативне функціонування всіх підсистем.

Робота щодо формування студентського контингенту здійснювалась відповідно до нормативних документів Міністерства освіти і науки, ґрунтуючись на «Умовах прийому до вищих навчальних закладів у 2013 році», «Правилах прийому до Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького в 2013 році» та «Програмі профорієнтаційної роботи на 2012-2013 навчальний рік».

Аналіз проведеної в університеті роботи дає змогу констатувати, що при формуванні контингенту студентів у 2013 році:

–                        здійснено перерозподіл ліцензійного обсягу за окремими спеціальностями підготовки магістрів (початкова освіта, соціальна педагогіка, хімія, екологія);

–                        порівняно з попередніми роками в 2013 році на 10% зросла кількість поданих від абітурієнтів заяв на вступ до університету до 3882 (2012 рік – 3599);

–                        загальний конкурс на денній формі навчання становив 6,3 особи на 1 місце державного замовлення, на заочній формі навчання – 4,4 особи на 1 місце державного замовлення (у 2012 році – відповідно 6,3 та 4,3 особи на 1 місце).

На фоні збільшення ліцензії для підготовки магістрів зменшилась загальна кількість студентів ОКР «спеціаліст».

Загальний обсяг державного замовлення в 2013 році зазнав незначного  зростання порівняно з 2012 роком, і відповідно збільшився з 971 до 988 місць.

У тому числі, в 2013 році за результатами вступної компанії було зараховано на навчання – 1832 особи, що на 50 осіб більше, ніж у 2012 році.

Набір студентів на І-ІІ курси денного відділення становив  – 558 осіб.

Аналіз структури набору на навчання студентів першого курсу засвідчує, що 64 відсотка із них навчаються за державним замовленням, 36 відсотків – на умовах контракту.

Проте слід зазначити, що декілька років поспіль виникають проблемні питання при формуванні контингенту студентів за напрямами підготовки: «Математика», «Інформатика», «Хімія», «Лісове та садово-паркове господарство»,  «Екологія та охорона навколишнього середовища», «Менеджмент», а за окремими спеціальностями, навіть, відбувалося скасування місць державного замовлення.

Незважаючи на комплекс заходів, що був розроблений та запроваджений керівництвом хіміко-біологічного факультету (проф. Мацюра О. В.), факультету інформатики, математики та економіки (проф. Бєльчев П. В.), а також завідувачами випускових кафедр, упродовж кількох років стабільно низькою залишається кількість студентів, зарахованих на навчання на І курс згідно з окресленими напрямами.

Зрозумілим є той факт, що ця тенденція чітко простежується як у регіоні, так і в державі. Проте від цього залежить статус факультетів і кафедр, оскільки фінансування малоукомплектованих (економічно нерентабельних) академічних груп, невиправдана «індивідуалізація» навчання та інші процеси гальмують подальший розвиток відповідного напряму.

Головним завданням роботи колективу залишається широкомасштабна інформаційно-іміджева та професійно-орієнтаційна діяльність із метою залучення абітурієнтів до навчання в університеті, заповнення місць ліцензійного обсягу та збереження контингенту студентів.

Шановні колеги!

Національний освітній глосарій визначає якість вищої освіти як її характеристику, що «відображає відповідність результатів навчання, освітніх процесів та інституційних умов актуальним цілям розвитку особи і суспільства».

Із метою підвищення якості освіти необхідно розробити дієву програму заходів, що визначає основні орієнтири діяльності у сфері забезпечення якості освіти на університетському рівні. У межах реалізації цієї програми необхідно запровадити суттєві зміни у складовій системи забезпечення якості освіти:

  • внутрішній контроль якості формування контингенту студентів першого курсу (проведення вхідних контрольних робіт);
  • контроль залишкових знань з дисциплін – проведення серії ректорських контрольних робіт;
  • вибіркове дослідження формування у студентів наскрізних компетентностей (методологічна культура, управлінські навички та компетентності);
  • вибіркове дослідження рівня набутих студентами базових фахових компетентностей (ця інформація буде доведена до відома кафедр, які викладають відповідні дисципліни з метою коригування навчальних програм).

 

Аналізуючи якість навчання, необхідно спиратися на результати державних іспитів, оскільки вони свідчать про те, що зростає вимогливість державних екзаменаційних комісій до оцінювання результатів навчання за всіма освітньо-кваліфікаційними рівнями. Так, спостерігається тенденція зменшення кількості виданих дипломів із відзнакою. Якщо у 2011 році кількість дипломів ОКР «магістр» денної форми складала 52 (65,8%), то у 2013 році – 47 (50%) від загальної кількості виданих документів про освіту. Вважаю, що ці дані є об’єктивними та відповідають реальному рівню знань студентів-випускників.

Ректорат і надалі продовжуватиме політику постійного контролю якості навчання з підвищенням вимог до оцінки реальних знань і навичок студентів.

Високі досягнення не усувають наявної проблемності та додаткової відповідальності.

Зауважимо, що надмірна кількість відмінних оцінок може спричинити лише недовіру до якості підготовки фахівців у нашому університеті. Тому необхідно постійно вдосконалювати  університетську систему об’єктивності оцінювання знань студентів.

Хочу наголосити, що коли мова йде про об’єктивність – це не означає виконання спеціальних дій для економії стипендіального фонду. Запорукою об’єктивності цього процесу є відповідальне ставлення викладача до освітнього процесу, виконання своїх професійних зобов’язань.

Застосування моніторингу якості освітнього процесу необхідне не лише по відношенню до студентів, але й до викладачів. На факультетах спостерігається дефіцит використання методів контролю за якістю викладання із результатами навчання: робота навчально-методичних рад, взаємовідвідування викладачів із подальшим обговоренням методів викладання на засіданнях кафедри, контрольні відвідування завідувача кафедри мають здійснюватися не тільки з метою оцінки рівня роботи викладача, але й для виявлення контрольного рівня знань студента, контролю за його динамікою протягом викладання дисципліни. Цей аспект для завідувачів випускаючих кафедр має бути визначальним.

Таким чином, з метою забезпечення якості освіти пріоритетними вважаємо такі завдання:

1. Розробка дієвої «Програми із забезпечення якості освіти в університеті» зі зміщенням акцентів у бік професійної компетентності випускників.

2. Забезпечення повноцінної роботи відділу моніторингу якості освіти.

3. Ліцензування  нових напрямів підготовки і спеціальностей відповідно до потенційних можливостей університету.

4. Перегляд і удосконалення нормативів педагогічного навантаження з метою вивільнення часу для самостійної роботи студентів та розвитку професійних й особистісних якостей науково-педагогічних працівників.

Конструктивна побудова нашої роботи з урахуванням потреб сучасного ринку праці є ще одним, надзвичайно важливим завданням. Сучасний роботодавець вимагає від молодих фахівців не лише глибоких знань у сфері професійної діяльності, але й уміння працювати в команді, комунікативної компетенції, знання основ управління, комп’ютерної техніки, права, менеджменту, іноземних мов.

Завданням для подальшої роботи колективу є вдосконалення системи працевлаштування випускників університету, що має ґрунтуватися на  нових вимогах нормативно-правової бази, в тому числі й в організації стажування студентів за фахом на виробництві.

Якість освітнього процесу є невіддільною від науково-дослідницької роботи. У цій сфері наш університет займає лідерські позиції серед вищих педагогічних навчальних закладів України: діють 5 наукових шкіл; виконується 6 наукових проектів, які фінансуються з державного бюджету; розпочато роботу над проектом «Розробка системи радіолокаційних спостережень за трансконтинентальними міграціями птахів у ключових міграційних коридорах Азово-Чорноморського регіону України та адаптація даних до потреб відповідних соціально-економічних сфер», що виконується в межах Державної цільової програми «Наука в університетах»; колектив Науково-навчального центру «Біорізноманіття», створений наказом МОН України у 2012 р., став виконавцем Державної цільової науково-технічної та соціальної програми «Наука в університетах» на 2008-2017 роки; продовжується науково-дослідна робота за проектом Сьомої Рамкової Програми.

Провідна роль Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького в розв’язанні екологічних проблем регіону підтверджена виконанням концептуальної теми «Розробка програми екологічного оздоровлення басейну р. Молочна». Розроблена науковцями університету комплексна програма передбачає відтворення старих русел, розчищення наявних стариць і головних русел, оздоровлення прибережно-захисних смуг, пошук альтернативних джерел води для нижньої частини течії річки.

Значний науковий потенціал мають ініціативні теми, що виконуються колективами кафедр, оскільки закладають підґрунтя для подальшої роботи з отримання бюджетного та грантового фінансування.

Аналіз результатів фінансування засвідчив, що в 2013 році на 1 гривню державного бюджету було використано 97 копійок позабюджетних коштів. Враховуючи технічну допомогу за проектом програми «ТЕМПУС» – оціночна вартість оргтехніки  склала 120 тис. гривень – цей показник збільшився до одиниці.

Спостерігається позитивна динаміка й в оприлюдненні результатів наукових досліджень співробітників університету.

Починаючи з 2010 р. викладачами та співробітниками університету отримано 88 охоронних документів на наукові розробки, серед яких – 5 патентів на корисну модель та 83 свідоцтва на захист авторських прав. Так, із них упродовж 2013 року отримано 2 патенти та 33 свідоцтва.

Науковцями опубліковано 14 монографій, 29 навчальних посібники,  біля 938 статей, із них – 6 в наукометричних виданнях, 235 – у закордонних, проведено 13 науково-практичних конференцій.

Результативність науково-дослідної роботи студентів  позначена 7 призовими місцями на Всеукраїнському конкурсі  творчих робіт і 6 місцями на Всеукраїнських олімпіадах з фахових дисциплін.

Серед основних завдань, що постають перед нами в організації системи науково-дослідної роботи є розширення сфери впровадження результатів наукових досліджень. Для цього в університеті вже створено передумови:

-  функціонує центр трансферу технологій;

-  створено специфікатор потенційних можливостей науковців університету, тощо.

Завдання щодо просування наукового продукту на ринок потенційних споживачів, також, потрібно не залишити без уваги:

-  інтенсифікація роботи науково-педагогічних шкіл, у тому числі й з підготовки кадрів;

-  оприлюднення результатів досліджень у фахових закордонних виданнях, що індексуються у наукометричних базах.

Шановні колеги!

Вимагає наповнення та конкретизації реалізація програми міжнародного співробітництва.

Понад 60 угод, існуючих сьогодні в університеті, потребують визначення форм співпраці із урахуванням специфіки кожного партнера, географії та економічних можливостей сторін. Участь у конференціях, публікації, спільні наукові проекти, інші можливі дистанційні форми повинні неодмінно реалізовуватись у кожному проекті.

Особливу увагу необхідно приділити організації різних видів мобільності студентів. Нами вдало розпочато цю роботу через організацію закордонних практик, експедицій, стажувань, конференцій, реалізацію низки закордонних програм у канікулярний період.

Аналізуючи  стан розвитку студентського самоврядування потрібно зазначити, що в університеті створено всі  необхідні умови для реалізації всіх інституційних повноважень. Постійна співпраця дає можливість швидко вирішувати проблеми, що виникають у навчально-виховному процесі.

Хочу звернутися до представників студентства університету, які сьогодні присутні на конференції, з пропозицією займати більш активну та наполегливу позицію у сфері надання університетом освітніх послуг. Необхідно докласти зусиль для налагодження більш тісної та конструктивної співпраці, особливо в організації навчального процесу.

Аналіз фінансово-економічної діяльності університету порівняно з попереднім роком загалом засвідчує зростання прибутків по ВНЗ.

Обсяг запланованого фінансування Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького на 2013 рік становив 51757,2 тис. грн.  Порівняно з 2012 роком кошторисні призначення по загальному та спеціальному фондах зросли на 4,1%.

Надходження з державного бюджету України (загальний фонд) становили 40 851 тис. грн. та спеціального фонду - 10945,4 тис. грн. були спрямовані на:

–           виплату заробітної плати з нарахуваннями – 30873 тис. грн.;

–           сплату комунальних послуг – 2677 тис. грн.;

–           виплату стипендій – 14116 тис. грн.;

–           забезпечення дітей-сиріт – 1245 тис. грн.;

–           придбання товарів, послуг для виконання науково-дослідних робіт – 544,1 тис. грн.;

–           одноразову адресну грошову допомогу випускникам – 649,5 тис. грн.;

–           відрядження на практику студентів – 19 тис. грн.;

–           відрахування Профспілковій організації згідно з Колективною угодою –19,8 тис. грн.;

–           поточний ремонт – 241,6 тис. грн.;

–           закупівлю продуктів харчування для студентів (обслуговування буфетів) - 15,2 тис. грн.;

–           придбання канцтоварів, сантехнічних господарських товарів, медикаментів, сплата за спецхарчування, транспортні послуги, послуги зв’язку, оренди, касове обслуговування, сплату податків – 1356 тис. грн.

Потягом звітного періоду діяльність ректорату, підрозділів і структур університету спрямовувалася на збереження й підтримання в належному стані університетського майна та інфраструктури.

Зокрема, у 2013 році у повному обсязі проведено поточний ремонт:

–    стелі душових навчального корпусу №4 на суму 4837 грн.;

–    коридору кафедри історії та правознавства навчального корпусу № 2 на суму 6688 грн.;

–    навчально-польової бази с. Богатир на суму 24264 грн.;

–    водопровідних і каналізаційних мереж та мереж теплопостачання гуртожитку №2 на суму 15 154 грн.;

–    м’якої покрівлі прибудови гуртожитку №1 – на суму 12 522 грн.;

–    поточний ремонт буфету та їдальні – на суму 30 445 грн.

На низці об’єктів розпочато ремонтні роботи, але на сьогоднішній день не всі вони завершені у зв'язку із затримкою виплат Державним управлінням казначейської служби України. Серед них:

–    фасад тренажерної зали навчального корпусу №2 на суму 49 480 грн.;

–    аудиторія № 102 навчального корпусу №2 – на суму 80 177 грн.;

–    модульна газова котельня навчального корпусу №2 на суму 18 010 грн.

За рахунок коштів благодійного фонду «Освіта» було здійснено:

–    капітальний ремонт бібліотеки на суму – 250 000 грн.;

–    поточний ремонт прибудови гуртожитку №1 на суму – 30 123 грн.;

–    поточний ремонт на факультеті інформатики, математики та економіки на суму 15 709 грн.;

–    поточний ремонт водопровідних і каналізаційних мереж навчально-польової бази с. Богатир – на суму 13 076 грн.;

–    поточний ремонт водопровідних мереж агробіологічного комплексу на суму – 13 000 грн.;

–    благоустрій територій навчального корпусу №1 на суму 24 316 грн.

В університеті здійснюється постійний контроль за цільовим використанням наявного обладнання, що дає змогу продовжити термін його експлуатації і заощадити кошти.

Фінансово-господарська діяльність ВНЗ зосереджена не тільки на вирішення життєво необхідних питань, а й закріпленні фінансових та економічних позиції, забезпеченні стабільного та поступального розвитку університету.

Таким чином, отримані результати та досягнуті висоти вимагають від усього колективу університету, на чолі з ректором, цілеспрямованої злагодженої та високопрофесійної діяльності. Логічним, видається те, що основні зусилля в 2014 році  мають бути спрямовані на:

  • завершення формування цілісної системи моніторингу та забезпечення якості освіти;
  • ліцензування нових напрямів підготовки і спеціальностей відповідно до потенційних можливостей університету та суспільного й корпоративного попиту на підготовку фахівців;
  • підготовку іноземних громадян за акредитованими в університеті спеціальностями, обмін студентами за програмою подвійних дипломів;
  • посилення практичної підготовки студентів шляхом налагодження тісних зв’язків із роботодавцями;
  • запровадження системи моніторингу ринку праці з актуальних спеціальностей для надання допомоги з працевлаштування студентам і випускникам університету;
  • активізацію діяльності наявних і створення нових структурних підрозділів, орієнтованих на використання ринкових економічних механізмів, інноваційну та впроваджувальну діяльність спільних підрозділів з науковими установами НАПН України, бізнес структур тощо;
  • активізацію наукової діяльності викладачів і студентів та поглиблення її взаємодії в системі «вища освіта – дослідження – бізнес»;
  • удосконалення системи національного виховання студентів університету з урахуванням регіональної полікультурності та викликів суспільства;
  • розробку засобів соціального захисту колективу співробітників і студентів та фінансово-економічної стабільності університету;
  • запровадження дієвої системи ресурсного забезпечення університетської освіти.

Реалізація окремих завдань сприятиме підвищенню якості університетської освіти, її інноваційному розвитку відповідно до світових стандартів і культурно-цивілізаційних вимог, що зумовить істотне зростання інтелектуального, культурного та духовно-морального потенціалу особистості.

Завершуючи доповідь, зазначу: рік, що минув, був досить успішним для колективу університету, про що свідчать результати його роботи. Отже, обраний нами курс на забезпечення якості освіти, досліджень та інновацій є правильним.

Прозорість і колегіальність прийняття рішень, чітке та обґрунтоване планування діяльності, спільна праця та наполегливий пошук оптимальних рішень сьогодні дозволяють нам із оптимізмом дивитися у майбутнє.

Хочу наголосити на тому, що всі питання діяльності університету схвалювалися Вченою радою відповідно до чинного законо­давства. Дякую за плідну роботу всім членам ради.

Висловлюю також щиру подяку проректорам, директору інституту, деканам факультетів, керівникам структурних підрозділів, завідувачам кафедр, профкому університету, студентському комітету та активу, всім членам колективу університету за сумлінну працю, за надання постійної допомоги при виконанні моїх обов'язків.

Дякую за розуміння і підтримку!